Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 4 januari 2013

Pestvogels...













Onlangs twitterde iemand over een milieugroep die in actie is gekomen. Dit tegen de jaarlijkse pinksterconferentie Opwekking in het Flevolandse Biddinghuizen. Het massale gezang zou geluidsoverlast veroorzaken in het broedseizoen van vogels. Toen ik dat las twitterde ik spontaan de grap: "Die milieugroep Dronten... is dat wellicht een plaatselijke afdeling van D66? :-)"

Al snel volgden enkele retweets van mensen die het snapten. Vervolgens schoot de plaatselijke fractievoorzitter van D66 toe met de opmerking: "Wel een beetje goedkoop, hè?" Tja, is dat werkelijk zo? Ga maar eens in christelijk Nederland rond met de vraag welke partij het meest actief is in het terugdringen van religieuze zaken uit het publieke domein?

Als antwoord zullen GroenLinks, de VVD maar voornamelijk D66 genoemd worden (bij moslims staat ongetwijfeld de PVV met stip op nr. 1, maar dit even terzijde). We zijn echt niet anti-religieus hoor ik vaak uit de hoek van de geestelijke nazaten van Van Mierlo. Wij willen alleen maar een neutrale overheid en een gelijke behandeling van alle burgers.

Nu vraag ik mij af of dat wel kan zo'n neutrale overheid? Beleid is altijd wel op een bepaalde ideologie dan wel gedachtengoed gebaseerd. Gelijk behandelen, kan dat ook wel altijd en overal toegepast worden? Lijkt mij moeilijk, maar wat vooral stoort is dat een partij als D66 vaak veel verder wil gaan dan deze principes.

Neem b.v. het homohuwelijk. Het is in Nederland mogelijk dat mensen van hetzelfde geslacht met elkaar kunnen trouwen. Een geweldige stap in de acceptatie van homo’s. Overal in ons land is dit dan ook mogelijk. Maar dat is dan weer niet voldoende, want ook de z.g. gewetensbezwaarde ambtenaar van de burgerlijke stand moet het veld ruimen.

Zeggen mensen met de bijbel in de hand op te willen komen voor 'de weduwe en de wees' (lees verdrukten in de breedste zin) dan is dat geen probleem. Maar wordt dezelfde bijbel een hoofdstuk of wat verder gehanteerd om iets te zeggen over homosexualiteit of actieve euthanasie dan is het 'Leiden in last' met de Democraten uit '66 vaak voorop.

Religie is prima, we hebben zelfs gelovigen die lid zijn van onze partij, hoor ik ook wel eens uit die hoek. Zolang het maar achter de voordeur blijft denk ik er dan maar achteraan. Maar hoe het ook zit... vogels hebben ook het recht om rustig en ongestoord te kunnen zorgen voor nageslacht. Dus mensen van Opwekking ga hier eens over nadenken.

Tenslotte de vraag of mijn grap een goedkoop gehalte heeft? Op die vraag ga ik nu eens intensief zitten broeden. Hopelijk niet gestoord door wie of wat dan ook. Vooral niet door christelijke opwekkingspsalmen dan wel door één van de 66 anti-religieuze klaagzangen uit het liedboek der liberalen (en verdere sympathisanten)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten