Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zaterdag 29 december 2012

Goede Voornemens...

Ik heb nog maar eens één van mijn eerste columns op dit weblog van stal gehaald en het jaartal met een aantal verhoogd. Naar aanleiding van een cartoon van Sigmund uit de Volkskrant is toen de volgende tekst ontstaan:

"Heeft u nog goede voornemens dokter?"
"Nee."
"Ik ben meer van de slechte bedoelingen."
"En die hou ik ook moeiteloos vol."

 
Bij slechte bedoelingen zou je ook 'slechte gewoontes' kunnen lezen. Ik moest hierbij opeens denken aan wat de apostel Paulus in de brief aan de Romeinen (hoofdstuk 7 vers 18,19) over zichzelf schrijft:

"Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik."

Ik denk dat dit wel heel herkenbaar is. Voor goede dingen, vaak voorgenomen tijdens een jaarwisseling, is veel wilskracht en doorzettingsvermogen vereist. Slechte gewoontes gebeuren gewoon weer zodra de fixatie om ze te 'nooit meer te doen' weer aan de aandacht is ontsnapt. Voordat je het weet is alles weer bij het oude.

Zelf heb ik niet zoveel met voornemens rond de jaarwisseling. Vaak wordt gevraagd of je ze hebt en dan wordt je eigenlijk gedwongen ze ook kenbaar te maken. Dan is er geen weg meer terug. Stoppen met bepaalde dingen doe ik dan ook het liefst abrupt en zonder enige vooraankondiging. Zo besloot ik begin oktober 2001 op weg naar mijn werk te stoppen met roken. Gewoon laatste 'sjekkie' oppaffen en het lege zakje inclusief restant vloei en aansteker in de prullenbak kieperen.

Maar even vaak faal ik ook in het om zeep helpen van mijn onhebbelijkheden. Heb ik dan geen goede voornemens voor het jaar 2013? Jazeker wel, maar ik ga er echt geen ruchtbaarheid aan geven. Ook dit jaar ga ik de strijd aan. Met wederom de hoop dat er van die lange lijst toch een acceptabel aantal geschrapt kan worden. Maar of het gaat lukken? Ik denk dat ik qua geestelijk verwantschap meer op Paulus lijkt dan dat me eigenlijk lief is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten