Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 30 mei 2012

Fredenaar

In de Edese Post was onlangs te lezen dat collega Setz door middel van diverse artistieke projecten onderzoek doet naar Edese cultuur en identiteit.

Het heeft mij ook aan het denken gezet over wat iemand maakt tot een Edenaar? Ben ik dat wel? Ik woon hier sinds 2007 en schrijf nu wekelijks iets met betrekking tot ons ‘dorp’. Maakt dat mij meer Edenaar dan autochtone inwoners die misschien een geringe binding voelen met onze mooie ‘stad’? Ik ben er nog niet uit.

Wel ben ik één van de velen van wie de wieg ergens anders heeft gestaan. In mijn geval een dorpje in Friesland. Dat bracht mij tot de gedachte dat ik mij eigenlijk wel als Friese Edenaar, dus… Fredenaar kan bestempelen. Ik filosofeerde verder. Hoeveel zullen dat er meer zijn? Zou dit de basis kunnen zijn voor een nieuwe culturele, maatschappelijke of politieke beweging?

Is het mogelijk het ‘bruisen’ daardoor een extra impuls te geven? Mix maar iets van de euforie die Doutzen Kroes, SC Heerenveen en natuurlijk de elfstedentocht geeft. Probeer dat dan te implementeren aan de voet van de Veluwe. Ik zie ronduit mogelijkheden. Maar dan moet ik wel weten of hier voldoende draagvlak voor is.

Om te beginnen moet ik dan eerst maar een ‘volkstelling’ gaan houden. Hierbij roep ik dan ook alle Fredenaren (en sympathisanten) op massaal te reargeren. Google mijn naam en u vindt mij. Stuur maar een mailtje met het kodewoord ‘healwiis’ en ik hou u op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Dus Fredenaren aller Edese wijken verenigt u nu! Wat mij betreft: ‘It giet oan’.



1 opmerking: