Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 18 mei 2012

Arbeidsvitaminen

In mijn werk als operator heb ik dagelijks te maken met chemische stoffen. Vele malen per dag moet ik in het magazijn zijn om grondstoffen te halen of te retourneren. Als ik daar dan ben, al is het maar voor even, voel ik mij regelmatig erg onbehagelijk. Mijn gesteldheid is even van slag merk ik telkens weer.

Toch heeft dat helemaal niets te maken met de stoffen die daar staan opgesteld. De temperatuur wordt daar geconditioneerd en de lucht ververst. Er komen echt geen chemicaliën vrij die door mijn lichaam worden opgenomen en een schadelijk effect hebben. Nee, het ligt op een geheel ander vlak. Het heeft puur betrekking op de klanken die daar uit de luidsprekerboxen schallen.

Nu hou ik erg van muziek en acht mijzelf heel ruimdenkend op dat gebied. Er zijn echter een paar uitzonderingen te noteren. Bijvoorbeeld, van experimentele jazz wordt ik iets onrustig. Bepaalde housevarianten, met een oneindig repeterende monotone dreun, wekt bij mij lichte irritatie op. De jengelende muziek, die zachtjes op de achtergrond klinkt bij de chinees, is gelukkig simultaan afgelopen bij het aantrekken van de jas.

Maar dit verbleekt toch wel iets bij het betreden van het magazijn. Ik merk elke keer weer dat er van alles met mijn lichaam en geest gebeurd. Nu is het zo dat aan chemicaliën een zogenaamde MAC-waarde wordt toegekend. Dat staat voor maximaal aanvaardbare concentratie. Ik geef u hierbij de definitie van dit begrip:

De maximale concentratie van een gas, damp of nevel of van een stof in de lucht op de werkplek, die bij inademing gedurende arbeidsperiode in het algemeen geen nadelige gevolgen heeft op de gezondheid van de werknemers en hun nageslacht.

Snapt u al een beetje waar ik naar toe wil? Bij mij kwam onlangs de vraag op of er wel eens onderzoek is gedaan naar de schadelijkheid van bepaalde klanken op de werkvloer? Of er zoiets bestaat als een MAC-waarde voor verschillende soorten muziek? Dus aan welke hoeveelheid van een bepaalde muzieksoort op de werkplek mag je blootgesteld worden zonder dat het schadelijke gevolgen heeft?

Nu is het niet alleen puur de muziek in mijn magazijnervaring dat een tijdelijk remmende werking op mijn gesteldheid heeft. Nee, het is juist de combinatie met de gezongen tekst. Het is namelijk Nederlandstalig. Nu is dat ook niet direct het probleem. Schotel mij een portie Bløf, De Dijk, Vandikhout of Acda en de Munnik voor en ik zit binnen de kortste keren intensief mee te blèren.

Nee, het zijn meer van die teksten waarbij je het rijmschema al kilometers van te voren hoort aankomen. Ik noem verder geen namen, maar u begrijpt wel zo'n beetje in welke hoek u het moet zoeken als het nummer iets bevat in de trend van:

Ik hou zo ontzettend veel van jou
Je bent de allerliefste vrouw
Maar jij bleef mij niet trouw
Heb je dan helemaal geen berouw
Je liet me staan in de kou
etc.

Nu wordt muziek op de werkvloer wel eens omschreven als arbeidsvitaminen. U begrijpt intussen wel dat de klanken in het magazijn voor mij persoonlijk meer toxische remmers op de arbeidsvreugde zijn. Ik zal de veiligheidsdeskundige binnen het bedrijf eens vragen wat zijn visie is op deze 'Tros' muziek. Wellicht kan hij (al op korte termijn) een onderzoek laten starten naar de verwachte schadelijkheid?

Tot die tijd moet ik mij maar wapenen door mijn MP3-speler in het magazijn te dragen, het volume flink op te schroeven en dan te genieten van een portie onvervalste hardrock dan wel heavy metal! Ik verwacht niet deze twee op de muzikale MAC-lijst thuis horen. Of wel... nee, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten