Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 2 mei 2012

Spoorzone

Er heerst in Ede angst voor tweedeling. Gelukkig niet het soort op basis van afkomst of religie. Nee, hier is men bang dat het 'eiland' Ede-zuid zal ontstaan. Er zijn namelijk plannen om de plaatsen waar het spoor kan worden overgestoken te beperken. Dit in verband met de veiligheid.

Ik moest hierbij denken aan het Canadese Edmonton waar ik twee keer ben geweest. Deze stad wordt door de North-Saskatchewan rivier door midden gesneden. Slechts enkele bruggen verbinden noord en zuid. Toch is dit in de praktijk geen echt probleem. Mijn familie steekt zelden het water over. Gezien de grootte zijn daar, zowel boven als beneden de rivier, alle benodigde voorzieningen aanwezig.

Dus een beperkte spoorwegovergang in Ede hoeft geen probleem te zijn. Als in de toekomst de expantiedrift wordt gevolgd dan zal de groei het probleem vanzelf oplossen. Als alle voorzieningen in beide delen aanwezig zijn zal heen-en-weer-verkeer beperkt zijn. Maar ja, de huizenmarkt ligt op z'n gat en de politiek moet zich nu buigen over het aantal woningen dat er maar bij mag worden gebouwd.

Dus laten we de tering maar naar de nering zetten. Een formaat stad als Edmonton zit er de komende decennia echt niet in. Grote uitgaven voor groeivoorzieningen kunnen dus worden bespaard! Daardoor zouden er nu royaal fiets- en autotunnels kunnen worden aangelegd. De veiligheid, de beurs van de gemeente en Edenaren met nomadentrekjes zijn dan de grote winnaars.

Of ben ik hier nu het spoor bijster en heb ik wellicht iets last van tunnelvisie?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten