Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 5 juni 2012

Op Handbediening

Regelkringen, automaat, cascade, PID, out-signaal. Gesneden koek voor een operator lijkt mij. Ik heb in het verleden met een besturingssyteem gewerkt waarbij de waarde van een uitgangsignaal op handbediening tussen -6.9% en 106.9% kon worden ingesteld.

Wat de achtergrond daarvan was weet ik niet maar lager dan 0% en hoger dan 100% was dus in deze situatie mogelijk. Als er iets ‘op de hand’ moest worden genomen dan enterde je snel een hoge waarde. Tik en 106.9% stond er dan en de snelheid of doorstroming was vervolgens maximaal. Daar moest ik onlangs aan denken.

In het huidige leven van heel veel mensen lijkt dit ook van toepassing te zijn. Eens hoorde ik iemand filosoferen dat als je vakantie nodig hebt om bij te komen dat er dan werkelijk iets mis is. Gedurende een heel jaar leef je te gejaagd en na de vakantie begint de hectiek dan gewoon weer opnieuw. In plaats van gecontroleerd te leven gaan dingen weer ‘op de hand’ ingegeven door het duo haast en drukte.

We luisteren te weinig denk ik naar de lichaamssignalen die zeggen dat onze handelen eigenlijk gedoseerd moet gebeuren. We willen gewoonweg te veel dingen doen in gelimiteerde, dat wil zeggen heel kostbare tijd. Het setpunt van wat we willen en kunnen ondernemen kan beter worden aangestuurd door steeds goed naar de omstandigheden te kijken. Als het ware door een innerlijke cascade-regeling ons doen en laten bepalen.

‘Hardlopers zijn doodlopers’ zegt het spreekwoord terecht. Want ‘op de hand’ te lang doorgaan op 106.9% kan uiteindelijk wel eens te vroeg –6.9% gaan betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten