Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 1 februari 2012

Een Flauw Gebaar?

De gemeente Ede stelt voor elk huishouden 5 kg strooizout gratis beschikbaar. Op zich een mooi gebaar. Dit allemaal om de verantwoordelijk voelende burger te stimuleren plekjes sneeuw- en ijsvrij die moeilijk toegangelijk zijn of waar de lokale overheid gewoonweg niet wil strooien. Nu kruip ik graag in de rol van calculerende onderdaan. Want wat zal uiteindelijk 5 kg strooizout kosten?

De gemeente koop het met gigantische hoeveelheden in. Ik neem het ruim en schat nooit meer dan 10 eurocent per kilo. Ik kan dus voor een halve euro zout gaan halen bij 'het stort'. Nu woon ik redelijk dichtbij maar er zijn Edenaren die hiervoor wel zo'n 8 kilometer heen en terug moeten rijden. Ze moeten toevallig van iets af willen maar anders zal men hiervan echt geen gebruik gaan maken. Want dat is dus 2 liter benzine 'verstoken' om 50 cent aan natriumchloride rijker te worden!

Aanschouw het rendement en trek uw conclusie. Ik denk dan ook niet dat er veel gebruik van het aanbod wordt gemaakt. Ik zou wel een betere manier van distributie kunnen bedenken. Nogmaals het gebaar doet mij lichtelijk ontdooien maar mist uiteindelijk haar doel denk ik dan. Hopelijk kan de gemeente wat met mijn (on)gezouten kritiek. De aankoop van strooizout gaat voorlopig weer op eigen kosten.

Ik ben van start gegaan met het schrijven van wat kortere columns die betrekking hebben op het leven in Ede in de breedste zin. Zo nu en dan wil ik dan ook een bepaald aspect van het leven hier in de vallei van de Veluwe onder de aandacht brengen. Dit allemaal onder de noemer 'Ede in de etalage'. Dit is dus de eerste in deze serie.

2 opmerkingen:

  1. Ha, mooi!
    Alvast wat inspiratie voor je mbt gemeente Ede:
    logica fietspaden (ik fiets over en weer over rijbanen, fietspaden houden zomaar op, enz.)
    Verbreding fietspaden en daarmee versmalling rijbaan maakt het gevaar groter ipv kleiner!
    Frequentie van het ophalen van afval (tenminste, hier in Wekerom is het 1x per twee weken!)
    Files op de Otterloseweg door sluiproute automobilisten en dat weer door een afgesloten kernhemseweg ofzo. Als dat zeven weken duurt, dan had ik in de eerste week ingeschakeld moeten worden en dan had ik het hoogstpersoonlijk opgelost! :)
    Laat Gemeente Ede hun e-mail eens gaan lezen en beantwoorden. Geldt overigens ook voor Twitter.

    Dat was het voor nu. Als je meer inspiratie nodig hebt dan hoor ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. moet je nog wel de kosten bij betrekken die iemand moet maken als men die 5 kilo zout zou moeten kopen. immers maak je alleen hier alleen gebruik van als je die 5 kilo nodig heb en die je anders zou moeten kopen. met daarbij het huidige parkeertarief is men dus goekoper uit om die 8 kilometer te rijden dan de auto te moeten parkeren en in de winkel betalen voor zout. wel een reeel beeld scheppen Jolmer. overigens is 2 liter op 16 km wel erg duur gerekend.

    BeantwoordenVerwijderen