Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 27 februari 2012

Vallei Vreemdeling

Zou ik muzikant en liedjesschrijver zijn dan had ik vast al eens een nummer geschreven met de titel 'Valley Of Strangers'. Waar dat dan over zou gaan?

De thematiek zou de regio Ede en haar inwoners hebben. Over de plaats met stadsallure aan de onderkant van de Veluwe. Daar waar zo'n 70.000 duizend mensen samenwonen. En ik mag er over meepraten, sinds begin 2007 hoor ik daar ook bij. Om met Herman Finkers te spreken: "Ik ben me er ééntje".

Vanuit het hoge noorden maakte ik in midden jaren '80 voor het eerst kennis met Ede. Als onderdeel van het middelbaar onderwijs verbleef ik aantal dagen op een praktijkschool aan de Zandlaan. Techniek stond er op het programma. Flarden persoonlijke herinneringen schieten nu voorbij. Elektrische bedrading bij brandstofmotoren aanbrengen. Een wandeling met een klasgenote in het Hoekelumsche bosch. De film Mad Max gezien in de Reehorst.

Op dat moment niet vermoedend dat ik als import-Edenaar, hierover meer dan 25 jaar later, nog eens zou gaan schrijven. Ik ben intussen vallei-allochtoon geworden. Dat heeft dan niets te maken met land van afkomst, huidskleur of aanhangen van een bepaald geloof. Nee, ik behoor simpelweg niet tot de mensen die in Ede geboren en getogen zijn, maar woon er wel. Ik ben daardoor onderdeel van een enorme groep waar hetzelfde voor geldt.

Authentieke en autochtone Edenaren zijn dun gezaaid. Als een dorp heeft beslist zich als groeikern te gaan profileren dan heb je heel veel mensen van buiten nodig. Die zijn hier dan ook in vele soorten en maten. Het is hier eigenlijk een metropool maar dan in het klein. Voor iemand die zo'n 35 jaar lang in een klein dorpje heeft gewoond is Ede dan qua grootte ook de limiet als woonplaats. Maar het bevalt mij er prima.

Tussen grefo's, refo's en andere kerkelijke genootschappen. Tussen Turken, Marokkanen en anderen afkomstig uit landen met een hoog exotisch gehalte. Tussen progressief, liberaal en conservatief denkende Edenaren van allerlei pluimage. De lijst aan verscheidenheid is lang. Ik maak nu dan ook deel uit van een multi-culturele samenleving op micro-niveau. Voor mij persoonlijk is het goed vertoeven als vreemdeling in de vallei... laat maar zeggen als (vr)edenaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten