Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 6 februari 2012

Weidemelk (2)

Op 19 juni 2011 publiceerde ik hier een artikel waarin ik, met lichte (zelf) spot, de betrouwbaarheid van het zuivelprodukt weidemelk ernstig in twijfel trok. Ik heb het daar niet bij gelaten en ben als een soort van aspirant-journalist een klein onderzoekje gestart naar deze materie. Hier volgt een verslag van mijn bevindingen.

Thuis zijn wij als gezin regelmatig consument van de zogenaamde 'weidemelk' van de Lidl. Volgens deze pagina, onderdeel van de website van deze firma, wordt de controle op weidemelk uitgevoerd door de instantie Qlip. Deze heb ik dan ook op 4 janauri 2012 een mail gestuurd naar deze toezichthoudende organistie met de volgende inhoud:

Hallo,
Ik ben een regelmatige consument van de zogenaamde 'weidemelk' van de Lidl. Volgens de website van deze firma wordt de controle hierop door uw organisatie gedaan. Zie hier. Nu heb ik naar aanleiding van de tekst op de verpakking al eens een artikel op mijn weblog geschreven. Zie hier voor de precieze tekst, waarvan de strekking humoristisch maar ook betwijfelend van aard is. Ik vraag mij dan ook af hoe betrouwbaar het begrip weidemelk eigenlijk is! Zou u mij meer kunnen vertellen om mijn twijfels weg te nemen? Graag hoor ik spoedig iets van uw organisatie. Bij voorbaat dank.
m.v.g.
Jolmer Winkel
Ede

Nadat ik het deze mail had verstuurd schoten het aantal hits van het genoemde artikel in de hoogte. Het werd dus volop gelezen. Toch bleef het angstvallig stil. Na een poosje nogmaals een berichtje gestuurd over de stand van zaken. Een reactie is in aantocht kreeg ik te horen. Op 30 januari 2012 kreeg ik dan ook een mail met de volgende inhoud:

NL_M_IN_QS NL_M_IN_QS/LIDLNL@lidl.nl
Uw stelling: 100% weidemelk …. niet geloofd wordt door elk

Geachte heer Winkel,
In uw e-mail van 4 januari 2012 heeft u ons gewezen op uw weblog en de vraag voorgelegd hoe betrouwbaar het begrip weidemelk eigenlijk is. Naar aanleiding van uw vraag bericht ik u als volgt.

In uw weblog geeft u aan dat u meer als gemiddelde kennis heeft van de melkveehouderij. Uitgaande van uw eigen ervaring geeft u uw visie op het begrip weidegang.

Het is gebruikelijk dat de melkkoeien niet het hele jaar buiten lopen. De klimatologische omstandigheden tijdens dewintermaanden en het vroege voorjaar laten het niet toe dat de dieren buitenlopen. De melkkoeien lopen buiten tijdens het weideseizoen.

Het weideseizoen is de periode tussen 1 mei en 1 november van het lopende kalenderjaar. Rond 1 mei wordt in de regel de eerste gras gemaaid. Vanaf dat moment is er in de weide voldoende gras voor de dieren om te grazen.

Ook tijdens het weideseizoen kan het gebeuren dat de melkkoe niet elke dag in de weide loopt. Hiervoor kunnen allerlei redenen zijn zoals bijvoorbeeld ziekte van het dier, eigen keuze van het dier om in de stal te blijven of weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld extreme hitte.

In een normale bedrijfsvoering van een melkveehouderij wordt een melkkoe in het weideseizoen in de gelegenheid gesteld om te beschikken over weidegang en te grazen. Het uitgangspunt is dat het dier tijdens de weideperiode beschikking heeft over weidegang.

We zien echter in de laatste jaren dat er een groeiende tendens is om de melkkoeien het hele jaar door binnen te houden. Dit is een maatschappelijk ongewenste ontwikkeling. Maatschappelijk gezien wordt uit oogpunt van dierenwelzijn de voorkeur gegeven aan weidegang tijdens het weideseizoen.

Lidl Nederland heeft in deze ontwikkeling haar maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen. Zij is als bedrijf van mening dat melkkoeien tijdens het weideseizoen de beschikking moeten hebben over weidegang.

Daarom is samen met Qlip N.V. een weidegang borgingssysteem ontwikkeld die borgt dat de dagverse melk, die door de Nederlandse Lidl filialen wordt verkocht, afkomstig is van melkkoeien die de beschikking hebben over weidegang. Bij het begrip weidegang wordt uitgegaan van een normale bedrijfsvoering op een melkveehouderij.

Met de aanduiding 100% weidegang wordt beoogd dat de melkkoeien tijdens het weideseizoen gedurende minimaal 120 dagen en gedurende minimaal 6 uur per dag de beschikking hebben over weidegang en dat een belangrijk deel van het rantsoen, dat door de dieren wordt gegeten, afkomstig is van door de dieren gegraasd gras.

De deelnemende melkveehouders moeten aantoonbaar maken hoe zij voortdurend borgen dat de dieren in het weideseizoen de beschikking hebben gehad over weidegang. De melkfabriek moet borgen dat de melkpakken die het logo dragen aantoonbaar zijn afgevuld met melk afkomstig van deze koeien.

De melkveehouder en melkfabriek worden door Qlip N.V. geaudit. Tijdens de audit wordt door auditoren van Qlip N.V. beoordeeld in hoeverre de melkveehouder en melkfabriek aantoonbaar maken dat de melk afkomstig is van dieren die tijdens het weideseizoen de beschikking hebben gehad over weidegang.

Tot slot onderschrijf ik uw slotconclusie dat weidemelk nog steeds goed is voor elk.

Met vriendelijke groet,
Mit freundlichen Grüßen

Afdeling kwaliteit
Lidl Nederland GmbH
Tel.: (0031) - (0)35-52 87 220
Fax.: (0031) - (0)35-5287173


Het volgende valt mij dan op:

De firma Qlip, die toezicht houdt op de gang van zaken rond de produktie en verkoop van weidemelk, kan of mag mij niet van antwoord voorzien en stuurt mijn brief vervolgens door naar haar opdrachtgever, de Lidl.

Het antwoord dat ik vervolgens ontvang is niet persoonlijk ondertekend door een medewerker van de afdeling kwaliteit. De mail is afkomstig van het merkwaardige adres: NL_M_IN_QS/LIDLNL@lidl.nl

De strekking van het antwoord dat ik van de Lidl ontving is ronduit duidelijk. Door middel van audits, laat maar zeggen steekproeven, wordt er gecontroleerd of de geleverde melk als weidemelk kan worden aangemerkt. In mijn artikel heb ik duidelijk gemaakt hoe gemakkelijk het is bewust dan wel onbewust de gestelde criteria te overschrijden.

Om echt alles af te kunnen dekken is er een enorme controlerende instantie nodig die continu melkveehouders en zuivelbedrijven in het oog houdt. Zolang dat niet het geval is kan er nooit een 100% weidemelk garantie worden geclaimd. In mijn optiek blijft het misleiding om dit zo op de verpakking van melk te vermelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten