Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 19 juni 2011

100% Weidemelk (?)

Het eettempo van de kinderen loopt niet altijd synchroon met dat van de ouders. Dan gebruik je de ontstane wachttijd soms voor het grondig analyseren van verpakkingen.

Onlangs bekeek ik dan ook aandachtig de tekst op een pak melk en dat bleek mij erg te boeien. Een klein verslag:

Te beginnen met de informatie over allergie. Het is verplicht om op de verpakking te vermelden of er stoffen aanwezig zijn in het produkt die wellicht tot een allergische reaktie kunnen leiden. Is erg zinvol kan ik uit eigen ervaring putten.

Binnen gezinsverband hebben wij ook te maken gehad met allergie. Boodschappen doen nam in die periode iets meer tijd in beslag want er moesten etiketten in de supermarkt worden gelezen. In heel veel produkten blijkt dan de 'gezochte' stof te zijn verwerkt. Kortom, het is een goede zaak dat dit staat aangegeven.

Nu lees ik op een pak verse halfvolle melk bij de allergeneninformatie dat het melk bevat! Een gigantisch vraagteken steeg boven mijn hoofd op. Je verwacht veel maar dit was toch wel een volslagen verrassing moet ik bekennen. Bevat melk... daar kom je als gewone consument niet op lijkt mij. Daar heeft iemand bij een één of andere zuivelgigant, na jarenlange research, een vuistdik rapport op tafel gelegd. De producent kon er toen echt niet meer omheen... er bleek melk in de melk te zitten!

Verder trok garantie dat het pak 100% weidemelk zou bevatten mijn aandacht. Ja, dat er zelfs een onafhankelijke instantie bestaat die hier over waakt. Zo'n opmerking levert ook bij mij een veelvoud aan vraagtekens op. Geboren en getogen in een streek met veel melkveehouderijbedrijven en een agrarische opleiding achter de rug, weet ik iets meer van melkproduktie dan de gemiddelde consument van een glas melk.

Ik ga hier dan ook graag de stelling aan dat:
100% weidemelk... niet geloofd wordt door elk!

Laten we eens kijken wat de verpakking over het begrip weidemelk zegt. Het is melk afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, 6 uur per dag, van het voor- tot najaar in de wei lopen. Hebt u dit allemaal? We zouden dan de volgende analyse in de steigers kunnen zetten:

Stel dat de koeien van het veehouderijbedrijf van een bepaalde boer, laten we hem Theus noemen, maar 119 dagen in de wei hebben doorgebracht? Dan kan de melk die in die gehele periode is gegeven niet worden aangemerkt als weidemelk! Dus pas na 120 dagen kan het predikaat weidemelk worden behaald en zal het dus ook al de tijd moeten worden opgeslagen! Stel dat de gemiddelde dagproduktie voor dat bedrijf op 30 kg per koe zit en er 100 dieren aanwezig zijn. Dan moet de inhoud van de koeltank 30 kg x 100 koeien x 120 dagen = 360.000 kg zijn!

Stel dat de koeien een dag door omstandigheden (b.v. slecht weer) niet naar buiten kunnen of de weidegang van 6 uren (net) niet wordt gehaald. Dan is de missie dus mislukt en is alle melk van die dag niet 'weidemelkwaardig'. Het zal dus nu in een andere (tweede) tank moeten worden opgeslagen!

Stel alle koeien lopen buiten te grazen behalve Klaartje 65. Zij loopt mank en boer Theus heeft besloten haar binnen te houden. Ze moet wel gemolken worden en staat dus in de melkstal tussen haar soortgenoten die wel hebben lopen grazen in de wei. Hoe gaat dit dan? Zit er op elk melkstel een keuzeschakelaar om de afvoerrichting te bepalen? Naar de weidemelktank of de gewone melktank?

Stel de koeien lopen elke dag in hetzelfde weiland waar intussen eigenlijks niets meer te kanen valt. Het stukje land wordt alleen gebruikt als uitloop, laat maar zeggen als hangplek voor runderen. De werkelijke hoeveelheid voer die nodig is voor de melkproduktie krijgen ze aan het voerhek in de loopstal. Wordt er dan toch weidemelk geproduceerd of juist weer niet?

U begrijpt intussen wel dat het een moeilijke materie aan het worden is. Vermenging van de twee melksoorten is zo een feit en om alles waterdicht te krijgen is er een enorm controle-apparaat nodig. Niet alleen op het boerenbedrijf maar ook bij de zuivelfabriek zal toezicht moeten worden gehouden.

Daar kunnen ook de twee soorten melk, per ongeluk of met opzet, vermengd worden. Wordt er wel in de goede verpakking met juiste etiketering afgevuld? Welke soort melk hebben de chauffeurs van de tankauto's bij zich en komt deze in de juiste tussenopslag? Want het zuivelconcern moet aparte opslag en verwerkingslijnen hebben om toch de volle honderd procent weidemelk in elk pak te garanderen!

Zoals ik al noemde is er een gigantisch systeem nodig om alles in de goede banen te leiden. Mocht iemand van de onafhankelijk controlerende instantie dit lezen, dan houd ik mij aanbevolen voor de functie van Algemeen Weidemelk Inspecteur (AWI). Door dit schrijven heb ik intussen ruimschoots laten zien verstand van zaken te hebben.

Het lijkt mij een geweldige uitdaging dagelijks te controleren of koeien werkelijk buiten lopen te grazen (en of er wat valt te vreten) en hoe lang ze echt in het weiland verblijven. Ook tijdens het melken moet ik er bij zijn want er zou melk in de weidemelktank kunnen komen die daar niet voor bestemd is. Daar boeren ongeveer om dezelfde tijd melken kan ik eigenlijk maar op één bedrijf aanwezig zijn voor de controle. Het zal dus een 1 op 1 gebeuren moeten worden. De vroegere Stasi in voormalig Oost-Duitsland zou er jaloers op zijn geweest.

Ik denk dat boer Theus dan wel na een tijdje mij vraagt om de koeien te gaan melken. Ik ben er toch elke keer bij aanwezig en hij kan dan z'n tijd wel anders gaan besteden. Hij slaapt dan vervolgens 's morgens uit en 's middags kan hij wat langer met de vrouw in de stad blijven rondhangen. Van de bonus, die weidemelk opbrengt ten op zichte van gewone melk, kan ik voor het melken dan (zwart?) betaald worden.

Helemaal onafhankelijk ben ik in deze situatie dan niet meer, maar goed... het inspecteurschap/melken levert mij dan een dikbelegde boterham op, boer Theus heeft nu een zee van vrije tijd en de weidemelkdrinkende consument financieërt het allemaal.

100% weidemelk en gij geleuft dat nog steeds? Ik zou zeggen... haal er maar een paar procentjes af, maar blijf consumeren want (weide) melk is nog steeds goed voor elk. Ik ga intussen eens achterhalen welk adres op mijn sollicitatiebrief moet komen te staan.

Naar aanleiding van dit artikel heb ik nog een klein onderzoekje gedaan naar betrouwbaarheid van het begrip weidemelk. Het is hier te lezen.

1 opmerking: