Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 24 september 2014

Grasburgers













Onlangs plaatste een oplettende burger een foto op twitter van een onbekende auto. Deze stond lang in de straat en de vraag was of er wellicht iets mee aan de hand zou zijn? Naast een BOA reageerde ook onze wethouder Leon Meijer. Hij had echter geen oog voor het voertuig maar wel voor het gras dat welig tierde tussen de tegels van het voetpad. Of deze beste burger zijn participatie wel goed uitvoerde was dan ook de hamvraag?

Allemaal in een komische setting maar het geeft toch te denken. Is dit de toekomst voor ons als burgers in gemeente Ede? Big Brother is watching you oftewel ‘De leonisatie van de natie’. Gaat de Edese groenpolitie straks lik-op-stuk-beleid uitvoeren? Boetes per kg onkruid of verhoging van de OZB voor een lakse straat? Raadslid Sina Salim attendeerde mij onlangs op het proces waarbij eiwit voor menselijke consumptie uit gras wordt gewonnen.

Nu nog in de kinderschoenen en economisch nog lang niet rendabel. Maar dat kan in de toekomst door opschaling wel eens gaan veranderen. Kijk daar moeten we naar toe. Dat je zelfs van onkruid in de Edese straten ‘grasburgers’ kunt maken! Dat elk ontluikend sprietje vroegtijdig wordt uitgetrokken. Want het levert geld op. Dan komt het met die groene burgerparticipatie wel goed.

Maar ik heb er een hard hoofd in. De mensen die hun tuintjes netjes onderhouden zijn nog wel te motiveren om ook de openbare straat te verzorgen. Maar daar waar het onkruid tot aan de vensterbank staat heb ik zo mijn twijfels. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe wethouder Meijer dit allemaal aan gaat pakken? Hopelijk gaat in Ede deze leonisatie niet uitmonden in pure burgerparticipatiefrustratie…


1 opmerking:

  1. Zo wordt participatie kolonisatie (waren we daar vroeger niet erg goed in?).

    BeantwoordenVerwijderen