Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 3 oktober 2014

Duidelijke Taal










De oogst bij het doornemen van één van de lokale Edese kranten: Special shopping night by... waarna de naam volgt van een zaak in interieur & woonaccessoires. Een grand café in Otterlo organiseert weer de ‘Let’s go wild’ dagen. Het safety experience center komt voorbij. Ook het Duits doet mee in de aankondiging van het lokale Oktoberfest. Dit komt allemaal uit zakelijke advertenties. 

Maar ook de kunst- en cultuursector draagt haar steentje bij. In het Kröller-Müller is de tentoonstelling Sufficient Force te bewonderen. Er is een verslag te lezen over het onlangs zeer goed bezochte Living statues at night in het centrum van Ede. Ook projecten waarbij de gemeente betrokken is noteer ik. Het herdenkingsevenement Airborne (ook heel goed bezocht trouwens) en Food Valley komen in deze editie aan bod.

Zelfs kan uit de mond van wethouder Gerrie Ligtelijn “Food leeft in Ede" worden opgetekend. U begrijpt intussen wel waar ik naar toe wil of valt u tot nu toe eigenlijk niets op? Ik wil er dan ook graag voor pleiten zo weinig mogelijk buitenlandse woorden en begrippen te gebruiken. Laten we ons beperken tot het Nederlands of streektaal. Of is mijn statement slechts wishful thinking en hoor ik u who cares denken?

Burgerbelangen raadslid Ruben van Druiten sprak onlangs over de afloop van de Cinemec lening: “Juridisch is de gemeente correct genaaid.” Kijk… niet direct mijn woordkeuze maar wel zondermeer glashelder. Duidelijke (Nederlandse?) taal valt dan natuurlijk ook te verwachten van een partij die het cultureel Hollands erfgoed een warm hart toedraagt. Daar is dan ook geen woord Frans bij lijkt mij.


1 opmerking: