Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zaterdag 25 oktober 2014

TED
















Onlangs ontplofte mijn twitteraccount bijna vanwege TedxEde. Veel van de aanwezigen wilden dan ook graag hun bevindingen wereldkundig maken. Voor wie dit niets zegt: het is een jaarlijks evenement in Ede waar een aantal sprekers een inspirerende speech houdt over een bepaald thema. Dit keer was het ’Taste Of Life’. Het moet dan ook ‘de presentatie van hun leven’ worden.

Opmerkelijk is verder dat dit helemaal in het Engels moet gebeuren! Je komt ook zo maar niet binnen als toehoorder. Je moet je van te voren opgeven en de organisatie bepaalt dan welke 400 personen mogen komen. Het woord ‘elitair’ ligt dan ook te sudderen. Onlangs was er in Cultura een vrij toegankelijke bijeenkomst van de SP. Emile Roemer was te gast en een 40-tal mensen waren aanwezig. Het bleef bijna windstil op twitter.

Ook hier werden een aantal ‘speeches’ gehouden. Er klonken verhalen van de werkvloer… presentaties van het echte leven. Het thema was namelijk de zorg. Inspirerend waren ze echter niet, zorgwekkend dekte meer de lading. Er klonk hier klare taal waar geen woord buitenlands aan te pas kwam. Toen Roemer aan het woord was ving ik zelfs het woord ‘populistisch’ op uit de mond van mijn buurman. Ik moest opeens denken aan Ted.

Niet aan dat andere evenement in Ede dus, maar het typetje dat Van Kooten en De Bie ooit hebben gecreëerd. Tedje van Es die samen met compaan F. Jacobse de leus hanteerde: “Geen gezeik… iedereen rijk.” Volop inspiratie voor de SP lijkt mij zo. Voor dat op het gebied van ‘Technology, Entertainment and Design’ hebben we dan nog altijd TedxEde achter de hand. U ziet het, elitarisme en populisme beiden beschikbaar in ons mooie Ede…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten