Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 16 oktober 2014

mEde Maken















Gemeente Ede, de lokale politiek en de burgers moeten gaan nadenken over hoe het nu verder moet. Het participatieplan ‘mEde maken’ is volop in ontwikkeling. De geldkraan in Den Haag wordt weer een stukje verder dichtgedraaid. De verantwoordelijkheid voor de verdeling van het geld komt meer en meer op het bord van de gemeente te liggen. De optimist zal daarbij zeggen “Ik zie geen problemen, slechts uitdagingen.”

We worden dan ook opgeroepen om mee te denken waar we kunnen bezuinigen en waar we als burgers zelf de handen uit de mouwen kunnen steken. “Dat wordt dus helemaal niks” hoor ik de pessimist intussen brommen. We zullen zien hoe het één en ander gaat uitpakken. Hopelijk weet de gemeente voldoende middelen te vinden en uit te werken om ons als burgers te motiveren. Het zal niet eenvoudig zijn maar ook niet onmogelijk lijkt mij.

Ik geloof dat er voldoende mensen in Ede en de buitendorpen zijn te vinden die wel iets 'ter maatschappelijk nut' willen doen. Zolang er maar niet wordt opgelopen tegen grote regelgeving en bureaucratie en er voldoende waardering volgt. Een jaar of wat geleden heb ik al eens contact gehad met gemeente Ede. Ik vroeg om een extra container voor het grofvuil.

Dit niet voor eigen afvalstroom maar om in de buurt regelmatig zwerfvuil te verzamelen. Het is een ergernis hoeveel verpakkingsmateriaal en andere zaken achteloos op straat en in perkjes wordt gegooid. Het is op niets uitgelopen. De gemeente was er toen blijkbaar nog niet klaar voor. Nu hopelijk wel en dat voor alle spontane vormen van individuele dan wel collectieve burgerhulp. We gaan het ‘mEde maken’…

1 opmerking:

  1. mEde maken als burgerparticipatie is hetzelfde als besluiten dat er een snelweg door onze achtertuinen komt en dan de bewoners vragen waar de boompjes geplant moeten worden. Maar ja, dan kunnen ze straks wel zeggen dat er voor de bezuinigingen 'draagvlak onder de inwoners' is. mEdeplichtig maken zullen ze bedoelen.

    BeantwoordenVerwijderen