Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 13 maart 2013

Michael Schenker Group

















Het was ergens in 1982 dat ik een deal met mijn ouders maakte. Ik ging de gehele moestuin omspitten en zij gingen daarvoor de kosten van de dubbel-elpee 'One Night At Budokan' van de Michael Schenker Group op zich nemen. Het kostte mij dan ook menig zweetdruppel en bijbehorende spierpijn maar het was de arbeid meer dan waard.

Op zich was dit live-album een wel heel opmerkelijke release. MSG had slechts één studioplaat afgeleverd toen deze opname in Japan een feit was. Hun tweede zat er op dat moment aan te komen. 'One Night At Budokan' bevat dan ook vrijwel alle nummers van deze beide albums aangevuld met wat materiaal van Michael Schenker's vorige band UFO.

Maar dat platenmaatschappij Chrysalis in de beginfase van de band al een live-plaat op de markt brengt is niet verwonderlijk gezien de muzikale kwaliteit die er van afdruipt. Het zwarte vinyl is dan ook zo'n beetje 'grijs' gedraaid door mij. Een jaar of later ging de gehele platencollectie de deur uit want de CD-speler had zich aangekondigd. Vooral de gebruiksvriendelijkheid sprak mij erg aan.

Ik heb toen ook een tijdje zonder dit album door moeten brengen totdat ik de CD versie tweedehands op de kop kon tikken. Er is toen echter te weinig aandacht besteed aan de digitalisering van de mastertapes en de CD klonk qua dynamiek niet zo overtuigend. De muziek van de MP3-tjes die ik er van trok is dan ook ronduit iel te noemen. Onlangs las ik echter dat er een geremasterde versie uit 2009 op de markt is.

In plaats van één CD is het nu een dubbele uitvoering met een extra nummer en een drumsolo van Cozy Powell van zo'n kwartier. Bij de lokale platenboer heb ik deze dan ook maar direkt besteld. Deze versie blijkt inderdaad veel beter te klinken. Ik ben dan ook zeer in mijn nopjes met deze opnieuw uitgebrachte versie. Het blijft een absolute topper in het traditionele en melodieuze hardrock genre.

Vooral voor de liefhebbers van 'smeuïg' gitaarwerk verplichte kost lijkt mij. Gelukkig hoefde ik voor de aanschaf dit maal geen langdurig en fysiek zwaar werk te verrichten. Slecht één keer op en neer op het fietsje naar Velvet Ede was voldoende en ik heb nu dan ook zo'n dertig jaar de tijd gehad om de kostprijs van 10 euro bijéén te sparen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten