Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 13 maart 2013

Knikkebollen














Soms denk ik nog wel eens terug aan die bewuste nachtdienst. We zaten er alle twee helemaal doorheen. Knikkebollend in de bedieningsruimte. Het was de beruchte dip zo tussen vier en vijf uur. Soms hielp in de buitenlucht doorbrengen eventjes. Als het heel erg was, voor het rooster van een enorme windblower gaan staan met wijd open gesperde ogen. Maar vaak was het vechten tegen de bierkaai.
 
Een actief protesterend lichaam.  Er aan toegeven lijkt dan de enige uitweg. Toen ik voor mijn Vapro-opleiding op maandag naar school ging moest ik wel altijd de nachtdienst in. Als dan de korrelpersen liepen, en als een trein bonkend op het spoor voortdenderden, was er geen houden aan. Op de stoel van het bedieningsbordes tuurde ik naar de proceswaardes. Maar dat duurde vaak niet lang.
 
Mijn ogen vielen dicht om dan een kwartiertje later weer wakker te schrikken en dat meerdere malen. Die eerder genoemde nacht hadden mijn collega en ik het dus collectief erg zwaar te pakken. Met hangen en wurgen de aflossing door de ochtendploeg gehaald. Na het douchen riepen we nog ‘tot vanavond’ tegen elkaar en gingen huiswaarts. Maar de avond zou voor hem niet meer komen.
 
Al op de vroege middag werd ik uit mijn slaap gebeld door onze chef. Hij had een diepzwarte mededeling… mijn collega was op de tennisbaan in elkaar gezakt en even later overleden. 25 jaar nog maar en enkele maanden daarvoor net getrouwd. Een verwoestende mokerslag. Een hartafwijking (bleek later) in combinatie met sterke vermoeidheid en te weinig slaap bleek fataal. Was het ook gebeurd als hij gewoon overdag had gewerkt?
 
Nachtdiensten zijn nu eenmaal heel tegennatuurlijk. Een ingebouwd mechanisme verzet zich vaak hevig. In de tegenwoordige tijd worden we door wetten beschermd tegen ongezonde en gevaarlijke dingen. Wordt het wellicht tijd dat de regering ook de nachtdiensten gaat verbieden? Verder voor wie er nu in zitten een riante afvloeiingsregeling. Wie er mee te maken heeft gehad financiële compensatie met terugwerkende kracht.
 
Daar mogen ze wat mij betreft in Den Haag wel eens stevig over na gaan denken. En als het moet veelvuldig tot in de nachtelijke uurtjes…

 

1 opmerking:

  1. Ik vind dit een vreemd artikel omdat jij niet goed tegen de nachtdienst kan en hier niet goed mee om kan gaan moet het maar verboden worden?? Het is niet vreemd als je vroeg in de middag na een nachtdienst alweer op de tennisbaan staatje dan weleens vermoeid kan raken.
    Pas je aan je diensten aan en het gaat wel goed.
    Ik werk nu zelf al 19 jaar in de ploegendienst en het gaat prima, nog gekker ik heb liever nachtdienst dan de vroege dienst.
    Ik ben om 06.30 uur thuis, douchen, naar bed tot 11.00 uur, eruit de dingen doen die ik wil doen zonder al te veel inspanning en na het avondeten van 18.00 uur tot 20.30 uur weer even slapen en dan weer werken. Ik heb nu wel al grotere kinderen maar ook toen ze klein waren deed ik het op deze manier.
    Dus als je gewoon je rust pakt is er niets aan de hand maar je moet niet alles willen doen als je nachtdienst heb.
    Zelf ga ik ook graag een rondje doen op de racefiets maar als ik nachtdienst heb zit dat er niet in.
    Dus gewoon aanpassen aan de nachtdienst!!

    Groeten Jan de Reus.

    BeantwoordenVerwijderen