Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 29 juli 2011

Qualtity Control

In de ochtenddienst ging meestal iets over achten de telefoon. Als panel-operator nam ik op en noemde mijn naam. “De Vries… vetzuren” klonk het dan aan de andere kant van de lijn.

Ik pakte het schrift en noteerde de zogenaamde ffa-waarde die gedicteerd werd. Ik bedankte vervolgens mijn labcollega voor de informatie en ons gesprek was ten einde. Zo ging het jarenlang zonder dat ik ooit wist wie nu De Vries was. Ik heb hem nooit in levende lijve ontmoet.

Bij de bedrijven waar ik werkzaam ben geweest heb ik verschillende systemen van communicatie tussen operator en mensen van de kwaliteitscontrole meegemaakt. Monsters werden per luchtbuis verstuurd of door een tussenpersoon naar het lab gebracht. Via telefoon of e-mail kwam je vervolgens aan de weet of iets goed dan wel afgekeurd was. Van rechtstreeks contact met de persoon achter de analyse was echter geen sprake

Bij andere bedrijven bracht ik als operator de monsters zelf naar het lab. Je krijgt dan direkt te maken met de mensen van het definitieve oordeel over jouw werkzaamheden. Je communiceert ‘face to face’ over eventuele correcties en bijbehorende procedures. Dat werkt heel prettig is mijn persoonlijke ervaring.

Bij mijn huidige werkkring bestaat het team van de Qualtity Control uit twee heren en twee dames, waarbij de interactie tussen operator en laborant doorgaans zeer aangenaam te noemen is. Als extra service kan er tevens, na het aanbieden van een monster, vaak ook een greep worden gedaan in een glazen pot gevuld met snoepgoed.

Ik zei net doorgaans, want één van de beide heren wil nog wel eens een dissonante toon aanslaan. "Ben jij met dat produkt bezig... oh, dat verklaart een hoop!" of soms meer generaliserend: "Jullie operators doen ook maar wat!" Kijk, op dat soort momenten moet er dan even een sessie in het kader van 'Quality Communications' gehouden worden. Of te wel... een motie van afkeur heeft hij aan z'n broek hangen.

Verder niets dan lof voor mijn vrienden van het kwaliteitslab. Na een grondige analyse van mijn kant kan ik stellen dat onze samenwerking mijn goedkeuring kan wegdragen. Het valt ruim binnen alle specificaties die ik als operator stel aan hoe men met mij en de door mij gemaakte produkten omgaat. En dat mag ook wel eens gezegd worden...

N.a.v. dit stuk een schrijven ontvangen van een advocatenburo, zie hier.

Deze column is (in bewerkte vorm) tevens gepubliceerd in :
VAPRO-Het tijdschrift voor de operator en technisch vakman (Nummer 5-Jaargang 10-November 2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten