Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 18 juli 2011

Een Merkwaardige Declaratie

Operators hoeven in het algemeen voor werkzaamheden het bedrijfsterrein niet af, laat staan dat ze goederen zelf moeten aanschaffen.

Vrijwel alles wat nodig is komt uit een magazijn waar iemand anders vaak over de voorraad waakt.

Toch heb ik in het verleden zelf wel dingen moeten halen en hierbij mijn eigen beurs moeten trekken. Later ging ik dan gewapend met de kassabon naar iemand van de administratie voor een declaratiesessie.

Na een synthetisch proces waarbij ik betrokken was moest het eindprodukt worden gefiltreerd. In grote kolommen van glas werden aluminiumoxide, noritkorrels, filterpapier en een laag watten aangebracht. Dit laatste item moesten we zelf halen. In de bedrijfswagen werd dan vervolgens een ritje gemaakt naar de dichtsbijzijnde drogisterij.

Ik vroeg dan aan een personeelslid een grote doos en vulde deze dan met de gehele winkel- en magazijnvoorraad aan watten. Na betaling ging ik dan soms ook nog even naar een naburig gelegen snackbar om een softijsje te scoren. Je buit zo’n uitje uit nietwaar?

Op een keer liep er nog een ander project. Een bepaalde vloeistof moest grof gefiltreerd worden en empirisch was uitgevonden dat een panty goed voldeed. Dus vroeg de chef mij ook hiervan enkele mee te brengen. Bij terugkomst op het bedrijf ging ik dan ook met de kassabon naar de dame die over financieën ging.

Ze bekeek het bonnetje aandachtig en pakte vervolgens een kistje waarin een gering bedrag aan papier- en muntgeld zat. Ze telde het voor mij uit en hield iets eerder stop dan dat ik had verwacht. "Dit is niet het gehele bedrag wat ik heb uitgegeven" probeerde ik haar duidelijk te maken. Ze keek mij indringend aan en zei op een strenge toon dat het bedrijf echt geen zaken vergoedt die privé zijn aangeschaft.

Ineens begreep ik dat ze de panty’s bedoelde. Ik schoot in de lach en legde haar vervolgens gedetailleerd uit hoe de vork proces-technisch in de steel zat. Soms zijn dingen echt anders dan dat ze lijken. Zakelijk of privé? Soms is de scheidslijn ook voor een operator flinterdun.

Deze column is (in bewerkte vorm) tevens gepubliceerd in :
VAPRO-Het tijdschrift voor de operator en technisch vakman (Nummer 4-Jaargang 10-Augustus 2011)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten