Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 2 augustus 2011

De Ideale Baan...

In de meer dan 25 jaar dat ik operator ben is de variatie aan werkzaamheden die ik heb verricht groot te noemen. Van de hele dag tubes lijm in doosjes stoppen tot het ontwerpen van grafische displays en het implementeren van regelkringen in een nieuw besturingssysteem.

Van de hele dag rennen, vliegen en draven tot rustig achter beeldschermen zitten om processen in goede banen te leiden. Van het werken in een stoffige, lawaaïge en stinkende afdeling tot het aangenaam vertoeven in een luchtgeconditioneerde controlekamer met fijne muziek op de achtergrond.

Bij alle bedrijven waar ik als operator heb gewerkt waren er bordessen of etages. Elke dag trappen op en af en dat heel vaak. Vele meters maken langs machines, apparatuur en afdelingen. Lopend weer even iets halen of wegbrengen. Menigmaal op een de heftruck klimmen en er weer af. Zakken storten of vaten legen met pure spierkracht. Een zware lading met een handpallettruck verplaatsen. De arm- en beenspieren worden elke dag weer veelvuldig belast.

Een aantal beeldschermen, monitoren en diverse soorten metingen in de gaten houden. Veel getallen, waardes en gewichten in je hoofd moeten hebben. Diverse processen gelijktijdig besturen. Continu bezig zijn met planning. Steeds weer bewust handelen in verband met gevaarlijke stoffen en situaties. Veelvuldig rekening houden met anderen die ook van de werkzaamheden van jou als operator afhankelijk zijn. De aanslag op je denk- en handelingsvermogen is dan ook vaak niet gering.

Gemiddeld genomen bestaat de arbeid van een operator vaak uit een goede wisselwerking tussen fysieke inspanning en een portie stevig denkwerk. Het vergt inzet van zowel lichaam als geest. Beide in een goede balans zijn gewoonweg nodig om goed te kunnen functioneren. Dat brengt mij bij de gedachte dat de operator misschien wel de ideale baan heeft bekeken in het licht van de gezondheid en het algemeen welbevinden!

Eigenlijk zou ik nu iedereen moeten oproepen om ook voor dit mooie beroep te kiezen. Maar tegelijk bedenk ik ook dat verreweg de meeste functies voor operators in een één of andere vorm van onregelmatige dienst plaatsvindt. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit op lange termijn geen goede zaak is voor zowel lichaam als geest. En dat is dan weer een fikse streep door de rekening.

Operator... misschien dan toch niet de ideale baan?
Maar het blijft wel een heel mooi beroep!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten