Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zaterdag 26 juni 2010

Zomergast Fragment: Mask



Het bovenstaande fragment is de eindscène van de film Mask die in 1985 is gemaakt. Het verhaal gaat over Rocky Dennis die aan een zeldzame aandoening lijdt die zijn hele gezicht heeft vervormd. Hij is een intelligente jongen die er van droomt, samen met een boezemvriend, per motor door Europa te trekken. Op een kaart van Europa, die op z'n slaapkamer hangt, hebben ze met punaises de locaties aangegeven die ze zouden willen aandoen.

Maar aan de vriendschap komt een einde en dit heeft voor Rocky zo'n impact dat hij de reis helemaal nooit meer wil maken. Hij heeft alle punaises uit de kaart getrokken.

Wat we hier zien is het moment dat de moeder van Rocky, gespeeld door Cher, ontdekt dat Rocky is overleden. Dit als onvermijdelijk gevolg van zijn aandoening. We zien vervolgens hevige emotie. Wat mij altijd weer ontroert is het moment dat zij de kaart van Europa ziet hangen. Ze pakt een aantal punaises en duwt ze terug in de kaart en zegt; "Now you can go anywhere you want baby".

Buiten de thematiek van de film, sociale uitsluiting als gevolg van 'anders' zijn, spreekt het mij aan omdat het mij soms doet denken aan de keren dat ik het Noord-Amerikaanse continent bezocht.

De sfeer en de leefomgeving waarin deze film zich afspeelt heeft voor mij dan ook sterke raakvlakken met de twee keren dat ik een neef bezocht en ook diverse mensen uit zijn nabije omgeving leerde kennen. Hij lijkt zelfs wel een beetje op Gar, de motorbiker die je aan het einde van het fragment ziet als het graf van Rocky wordt bezocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten