Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 10 oktober 2012

Zonder Twijfel





















Helaas ontbreekt het mij aan voldoende tijd anders zou ik veel meer boeken willen lezen. Toch komt er zo nu en dan weer eentje op de stapel ‘gelezen’ en de laatste is een over de 400 bladzijden tellende biografie. 'Zonder Twijfel' is door Herman Veenhof geschreven en handelt over journalist, politicus en kinderboekenschrijver Pieter Jongeling (1909-1985).

Jongeling is jarenlang hoofdredacteur geweest van het Nederlands Dagblad en hij zat in de tweede kamer voor de partij het Gereformeerd Politiek Verbond. Onder het pseudoniem Piet Prins schreef hij een lange rij jeugdboeken zoals Vier Vrienden, Sheltie, Jeroen en Joost, Daan en Sietse, Holland Onder Het Hakenkruis, Jeugdland en Wambo. Het bekendst zijn echter de Snuf de Hond-boeken die later ook door regisseur Steven de Jong zijn verfilmd.

In het milieu van mijn jeugd was de persoon van Pieter Jongeling dan ook het grote boegbeeld in de te varen koers op kerkelijk, maatschappelijk en politiek gebied. Hij genoot door zijn manier van optreden ook veel waardering buiten de zuil waarin hij dus zeer actief was. Door het zogenaamde ‘Jongelingseffect’ kreeg het GPV ook landelijke meer stemmen dan op basis van de potentiële achterban mocht worden verwacht.

Voor mij persoonlijk in ieder geval een heel interessant boek. Eens kijken welke de volgende op de stapel gaat worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten