Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 9 oktober 2012

Jesper



















Hoe wordt iemand operator? In mijn geval was de start in de zomer van ’85. Na het halen van mijn middelbaar schooldiploma had ik vakantiewerk geregeld. Dit om de aanschaf van een homecomputer te bekostigen. Daarna zou ik wel verder gaan kijken op de arbeidsmarkt naar een geschikte baan. Ik was nu tijdelijk ‘hulp-operator’ samen met Jesper. Hij deed een economische en administratieve opleiding.

Al snel bleek dat hij niet echt de juiste feeling had met het operatorwerk. Geen gevoel voor logisch handelen, gebrek aan technisch inzicht en onvoldoende doorgronden en toepassen van de veiligheidsregels. Hij had het gewoon weg niet in zich. De chef vroeg mij zelfs op een gegeven moment om er op te letten dat Jesper alleen maar ging vegen en koffie halen.

Tijdens de pauzes vroeg hij dan wel met veel interesse naar hoeveelheden, prijzen en rendementen van diverse aspecten van het proces. Duidelijk was dat daar zijn affiniteit lag. Na de laatste dag van de vakantiewerkperiode verdween hij dan ook geruisloos van het toneel. Mij werd juist op deze vrijdag de vraag voorgelegd of ik maandag voor vast kon beginnen? Dit heb ik toegezegd met de gedachte dat het slechts voor tijdelijk zou zijn.

Maar het beviel allemaal heel goed en later kwam daar het aanbod om de VAPRO B opleiding te gaan volgen. Hoewel ik sindsdien wel een aantal malen van werkgever ben veranderd verdien ik nog steeds mijn salaris als operator. Wat er van Jesper geworden weet ik niet. Waarschijnlijk een goede calculator of boekhouder of misschien wel hoogleraar statistiek. Wie zal het zeggen… maar operator lijkt mij vrijwel uitgesloten.

Deze column zal (in bewerkte vorm) worden gepubliceerd in de volgende uitgave van:
VAPRO-Het tijdschrift voor de operator en technisch vakman.

1 opmerking:

  1. nou bij ons lopen we ook wel te kijken wat er nu weer mis gaat als willem aan de knoppen zit. maar het kan niet verder weg zijn dan de goot.

    BeantwoordenVerwijderen