Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 25 december 2015

Lokale Perikelen...

Op donderdag 24 december 2015 plaatste ik dit bericht, afkomstig uit de Edese Post, op twitter en facebook. Binnen no-time had het een stortvloed aan retweets, delingen en reacties opgeleverd. Het bericht is ook via andere kanalen uiteindelijk nationaal nieuws geworden. 

De Edese Wethouder Leon Meijer (CU) reageerde op facebook als volgt: "Maar werk je niet mee Jolmer Winkel aan deze sfeer door enerzijds op inhoud afstand te nemen van de anti-vluchtelingen hetze maar anderzijds politici a la Wilders te nomineren als politicus van het jaar. Zou mooi zijn als mensen die vluchtelingen willen helpen ook eens een podium van je kregen!"

Kort daarna de reactie van Ruben van Druiten fractieleider van de Edese partij Burgerbelangen: "Wat een laffe en domme indirecte beschuldiging Leon en wethouder onwaardig om mijn nominatie hierin te betrekken. Waar werk jij aan mee als wethouder van alle Edenaren? Ben je wel een wethouder van alle Edenaren? Fijn om als wethouder Edenaren de mond te willen snoeren. Mag de media alleen maar het christelijke JA geluid laten horen? De overige mensen kan jij natuurlijk gewoon negeren. Alsof mensen een andere mening hebben door politici, die kunnen ze ook prima zonder politici vormen. Jij bent duidelijk het gevoel met veel burgers geheel kwijt. Het COA blaast dit initiatief af zonder een exacte reden bekend te maken, geen enkel kritisch woord naar hen toe, maar wel naar een columnist, die bepaalde nominaties doet."

Dan volgt hier mijn reactie gericht aan wethouder Meijer. Ik heb inderdaad Ruben van Druiten genomineerd als Edese politicus van 2015. Maar niet alleen hem maar ook Breunis van de Weerd (SGP) en Ellen Out van Groenlinks/Progressief Ede. Dus die twee geef ik ook een podium hoor! De laatste sprak onlangs nog uit of er in Ede wellicht meer dan de 600 voorgenomen asielzoekers moeten worden opgevangen. Zo'n geweldig statement had ik al eerder via twitter wereldkundig gemaakt.

En wat het nomineren betreft, dat doe ik zonder persoonlijke politieke voorkeur. Als dat zo was had ik alle 6 CU raadsleden beter kunnen voordragen! :-) Nee, ik kijk naar de manier van optreden en hoe er politiek rendement wordt gehaald. Naar aanleiding van de hele gang van zaken rond de Permar en de politieke gevolgen, of beter gezegd het uitblijven daarvan, heb ik besloten geen raadsleden van de coalitiepartijen te nomineren! Blijven over vier oppositiepartijen waarvan de VVD voor mij is afgevallen om hun wel hele rancuneuze manier van handelen en de zogenaamde ramkoers die ze lijken te varen.

Blijven drie partijen over waarvan ik de fractieleiders heb genomineerd met een kleine ondersteunende motivatie. Doorgaans zijn de denkbeelden van Burgerbelangen de mijne in het geheel niet. Maar hierbij staat dit niet in de weg om bepaalde capaciteiten en (politieke) vaardigheden van deze fractieleider (en anderen) te herkennen en te benoemen! Dus voor mij geen enkele aanleiding om Ruben van Druiten niet te nomineren ondanks dat de visie van Burgerbelangen op asielzoekers haaks staat op die van mij!

Binnenkort kom ik met de uitslag. Het zou best eens kunnen dat Dhr. van Druiten voor mij persoonlijk de Edese politicus van 2015 wordt... of dhr. van de Weerd of wellicht mevrouw Out. Wait and see. Prettige kerst- en feestdagen verder nog toegewenst!

Was getekend, Jolmer Winkel




3 opmerkingen:

  1. De plaatselijke politiek volg ik te weinig om er een oordeel over te kunnen hebben. Maar ik wil toch een stem uitbrengen tegen Ruben van Druiten. Iemand die zinsneden schrijft als 'mag de media', 'het gevoel met veel burgers', 'geen enkel kritisch woord naar hen toe', 'die bepaalde nominaties doet'. Dat is flodderig taalgebruik en dat duidt op flodderig denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, ik volg de plaatselijke politiek wel en ik zou toch ook een stem uitbrengen tegen Van Druiten. Iemand die de de gemeenteraad en het college regelmatig trakteert op ongefundeerde stellingen als het om vluchtelingen gaat met stemmingmakerij en politiek gewin als doel, hoort daar niet voor beloond te worden met een nominatie. Iemand die twee websites sommeert om een kritisch stuk over hem te verwijderen omdat dat volgens hem 'laster' is terwijl er alleen letterlijke citaten van hem in staan, moet niet verongelijkt piepen over 'de mond snoeren' en aankomen met woorden als 'laf en dom'. Want hij profileert zich daarmee als één van de eersten die niet tegen kritiek kan. Dus jammer, die nominatie. Het geeft een signaal af waar de politiek niet beter van wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Jolmer, ik geniet altijd ontzettend van uw colums. Chapeau voor de onpartijdigheid. De reactie van de wethouder valt me erg tegen en juist zijn reactie is stemmingmakerij. Ik weet niet of stemmen nog mogelijk is, maar mijn stem zou juist gaan naar Ruben. Ik vind het knap dat hij stelling in neemt en het opneemt voor mensen die zich grote zorgen maken omtrent de vluchtelingendiscussie. We moeten niet de ogen sluiten voor deze zorgen. Overigens ken ik Ruben persoonlijk en ik vind dat hij de discussie netjes houdt en Ruben is gewoon zichzelf in de politiek, zoals ik hem ken en hij staat immer open voor gefundeerde kritiek en voor jan en alleman. Ook ik heb zorgen in de en worstel tussen mijn christelijke kijk en de terechte zorgen. Ik ben een trouwe CDA stemmer, maar in de lokale politiek voel ik mij helaas (nog) niet gehoord door 'mijn' CDA. Jolmer, ga vooral door met de geweldige columns! Mvg, Janny

    BeantwoordenVerwijderen