Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 17 december 2015

Hemelse Wespensteek...


In de jaren ’80 kwam de band W.A.S.P. wel eens voorbij in de paar radioprogramma’s die specifiek gericht waren op hardrock en heavy metal. Ook las ik in die tijd het daar aan gerelateerde magazine de Aardschok dat regelmatig berichtte over deze Amerikaanse schreeuwers om aandacht pur sang. Het imago van de band, de tekstuele escapades en wat er allemaal gebeurde bij concerten was voor mij reden genoeg deze act driedubbel links te laten liggen.

De ‘We Are Sexual Perverts’ en dat onder leiding van een zanger/gitarist die zich Blackie Lawless noemt en shockeren als bijzondere roeping had was dus in het geheel niet aan mij besteed. Onlangs vernam ik dat er anno 2015 het één en ander met de heer Lawless is gebeurd. Het christelijke geloof van zijn jeugd is herontdekt en dat heeft tekstueel wel enige weerslag gehad. Het heeft geresulteerd in het album ‘Golgotha’. Nieuwsgierig geworden naar het geheel heb ik mij maar eens gewaagd aan een luisterbeurt en dat is niet zonder gevolgen gebleven.

‘Wellicht hun beste album ooit’ had ik op het internet al eerder gelezen. Nu ken ik dus hun werk door de jaren heen niet maar wat ik hoorde maakte enorme indruk op mij. Dit is gewoonweg melodieuze hardrock van de bovenste plank! Rauwe maar zeer krachtige zang, fraaie zang- en melodielijnen en fantastisch gitaarwerk, zowel de riffs als de veelvoud aan solo’s en dat op alle nummers zonder uitzondering. Voor mij persoonlijk is het titelnummer ‘Golgotha’ het absolute hoogtepunt op dit album.

Ik ben bezig een lijst samen te stellen met mijn favoriete songs allertijden. Deze gaat, alhoewel nog maar net ontdekt, er zeer zeker hoog op terecht komen. Het nummer heeft gewoonweg alles wat het voor mij tekstueel en muzikaal tot een waar kunstwerk maakt. Kortom, deze muzikale ‘wesp’ heeft mij flink te pakken genomen. Zeg maar gerust… 'hemels' gestoken.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten