Op een Edese scholengemeenschap heeft een docent een poosje geleden een leerling fysiek iets aangedaan. Dit is één van de bevindingen uit het diepgaand onderzoek dat de schooldirectie door extern onderzoekbureau Lerenmot heeft laten uitvoeren. Er was een geruchtenstroom op gang gekomen dat meer zaken tijdens de lessen Engels niet in de haak zouden zijn. Uit het rapport is dan ook klip en klaar gebleken dat er door heel veel betrokkenen aanwijsbare fouten zijn gemaakt.
Niet alleen
de betreffende docent maar ook collega leerkrachten, de schooldirectie, de
leerlingen, de medezeggenschapsraad en een conciërge worden in het rapport
genoemd. Maar uiteindelijk is de leerkracht Engels wel hoofdverantwoordelijk voor
wat er tijdens de lessen gebeurt (of juist het het achterwege blijven daarvan).
De aard van de fysieke mishandeling van de leerling is voor menigeen buiten de
school aanleiding om gepaste maatregelen te verlangen.
De
verwachting was dan ook de lerares Engels haar baan zou verliezen door dit
incident. Maar tot ieders verbazing liep het anders. Op eigen aangeven heeft ze
aangeboden voortaan dan maar geen Engels meer te geven. De andere vakken
waarvoor ze aan de school is verbonden, gymnastiek en handvaardigheid, blijft ze
gewoon geven. Miss Lightline vindt dat ze hiermee voldoende haar
verantwoordelijkheid heeft getoond. In haar eigen beleving heeft ze slechts een
pedagogisch tikje aan de genoemde leerling uitgedeeld.
Voortaan
gaat de docent Duits, frau Elefeld, de Engelse lessen er ‘gewoon even bij doen’.
Het schoolbestuur gaat dan ook akkoord met deze oplossing. Het bestuur en de collega’s
van miss Lightline zijn echter niet bereikbaar voor commentaar over deze
delicate kwestie. Wel is het onderwerp onlangs aan de orde geweest in de
vergadering van de medezeggenschapsraad. Voor Veronique (Vé) van Dee was het volkomen
duidelijk. “Wat er is gebeurd tijdens de lessen van miss Lightline is
pedagogisch gezien zondermeer een doodzonde!”
Ze sprak van
het ‘in elkaar beuken’ van de student en uitte een enorm wantrouwen richting de
lerares Engels. Ze wil dan ook directe op non-actiefstelling maar stond alleen
op dit standpunt. Anderen, waaronder Sjaak G. Peen en Bé Burger, spraken van afkeuringswaardig
gedrag maar zagen af van verdere maatregelen. Een brede meerderheid van de MR echter
had het echter alleen maar over een droevige situatie en sprak enkel over spijtbetuiging
richting de getroffen leerling. Maar ja dat zijn dan ook voornamelijk personen met
familieleden en vrienden binnen het docententeam.
Opmerkelijk is
wel dat de MR-leden Dé van Zessen en Christina Unie ook op dit laatste
standpunt staan. In het verleden is als eens eerder een docent Engels om
lichtere redenen ontslagen. Dit omdat deze een krijtje en een
schoolbordborstel naar een leerling had gegooid. Toen riepen genoemde twee heel
hard om ontslag terwijl ze nu bij een veel ernstiger vergrijp het zwijgen er
toe doen. Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat ze nu beiden een direct
familielid als leerkracht aan de school hebben?
Een absurd
verhaal? Binnen het onderwijs zal dat zeker zo zijn maar in de Edese politiek
is het echter allemaal mogelijk…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten