Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 16 oktober 2013

Studie


Oude tijden herleven. Een collega van mij is bezig met de VAPRO A opleiding. Hij is nu dan ook volop in actie met het maken van de zogenaamde takenboek. In het afdelingskantoortje liggen dan ook allerlei papieren met achtergrondinformatie. Verder is het beeldscherm van de PC geregeld gevuld met wikipedia artikelen. Vandaar dat er regelmatig een gesprek tussen ons ontstaat naar aanleiding van zijn studiemateriaal.

Dat mondt dan ook vaak uit in het elkaar wederzijds bevragen naar bepaalde kennis. Het is voor mij al weer lang geleden dat ik met de B-variant bezig was. Ik merk in onze gesprekken dat er toch vrij gemakkelijk weer geleerde zaken van toen naar boven komen drijven. Wat ook weer naar boven komt is dat het mij indertijd erg zwaar viel om de praktische studie naast het werk en al mijn liefhebberijen te doen.

Het theoretische gedeelte ging prima. Daarvoor moest ik één dag in de week naar school en die dag stond gewoon vast. Maar het maken van het takenboek viel in de praktijk toch vaak tegen. Naast het normale werk en structureel overwerk in het weekend was de motivatie soms moeilijk op te brengen. Ik denk dan menigéén van jullie dezelfde ervaring heeft.

Maar het is uiteindelijk gelukt en ik had op een gegeven moment dan ook een heel goed diploma in handen. Op basis hiervan heb ik later nog een paar keer heel gemakkelijk van werkgever kunnen veranderen. Regelmatig lees ik in de media, dat ondanks de crisis, recessie of hoe je het ook wilt noemen, er volop vraag is naar technisch personeel. Ook in de procesindustrie is er nog steeds vraag naar goed opgeleide en ervaren operators.

Maar ik ga natuurlijk hier de VAPRO-opleiding niet verder aanprijzen want anders wordt de arbeidsmarkt wellicht overspoeld met goed geschoolde en gedreven operators…

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten