Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 25 augustus 2013

Dualisme












Zou een Edese partij mij ooit op de kieslijst willen dan kom ik nu al met een ontboezeming. Raadslid laat ik liever liggen want het wethouderschap lijkt mij eigenlijk een beter doel. Mocht het daarna tegenvallen dan is daar natuurlijk de riante wachtgeldregeling bij mijn opstappen. Wat zegt u… die bestaat niet meer? Nou, dan stopt hier ook mijn politieke ambitie en ga ik maar verder met het ‘pielen met columnpjes’. 

In aanloop naar de komende gemeenteraadsverkiezingen hebben al 2 van onze huidige wethouders zich geroerd. Van Milligen (vvd) en Eleveld (pvda) hebben al aangegeven graag lijsttrekker te willen worden om vervolgens weer als wethouder terug te keren. What’s next? Onze burgermeester die zich beschikbaar stelt als (cda) lijsttrekker om weer verder te kunnen als burgervader?

Ik dat altijd dat we naar de stembus gaan om de 39 raadsleden te kiezen. Die maken dan weer uit welke partijen in het college komen. Daarna wordt er gekeken of er een geschikt iemand binnen de partij is voor de functie van wethouder. Kortom we kiezen geen wethouders maar capabele raadsleden om bepaalde idealen te verwezelijken.

Potentieel raadslid De Haan (65+pluspartij) stipte terecht deze ondualistische gang van zaken al aan. Dat verplicht hem nu al wel aan te geven wat wij van hem mogen verwachten. Blijft hij straks gewoon raadslid ook als hij wethouder van vergrijzende zaken kan worden? Ben benieuwd waar de Haan dan voor zal gaan? Ik neem aan dat in gemeente Ede de strikte scheiding tussen controlerende en uitvoerdende macht mag zegevieren?

Hier de artikelen waarin Van Milligen en Eleveld kenbaar maken wethouder te willen blijven via het lijsttrekkerschap. Verder is hier het ingezonden stuk van De Haan te lezen.




Naar aanleiding van deze column ontving ik nog onderstaande reactie:

Dag Jolmer,
De vraag stellen is de vraag beantwoorden: 
wethouder van 'vergrijzende zaken' wil ik nooit worden.

Mijn prioriteitenlijstje is als volgt:
1. Bij zittende politici en opiniemakers (gemeente Ede) aandacht vragen voor 
    de toekomstige problemen van 65plussers op de veranderende zorgmarkt... 
    opdat de huidige politieke partijen in Ede hun komende verkiezingsprogramma's
    daarop aanpassen. Let wel: in de partijprogramma's 2010-2014 staat over de
     Edese zorg- c.q. senioren-markt vrijwel niets!
2.  Deelname met de 65pluspartij aan de komende gemeenteraadsverkiezingen 
     in Ede en gelijktijdig het publiek (onafhankelijk) informeren over de veranderende
      zorgmarkt en de risico's voor 65plussers die niet zijn aangesloten bij een kerk-
      genootschap, reguliere politieke partij en/of sportvereniging.
3.  Deelname met tenminste 1 zetel in de Edese Gemeenteraad.
4.  Als raadslid het vuurtje omtrent de zorg in het algemeen en die voor 65 plussers
     in het bijzonder op te stoken en brandend te houden.
5. Tussendoor met creatieve voorstellen te komen waarmee de hele Edese 
    gemeenschap zijn/haar voordeel kan doen. De eerder dit jaar geïntroduceerde 
    Tè Goed BON is daar een voorbeeld van.

Meer informatie over dit al: george.Haan@planet.nl).

Mvrgr
George de Haan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten