Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 2 augustus 2015

Komkomertijd...













De vakantieperiode. De Edese politici zijn op reces. De meeste Edenaren op vakantie of die thuis zijn doen het rustig aan. Kortom weinig nieuws voor uw columnist en dat betekent dus eigenlijk komkommertijd. Toch nadenkend over een onderwerp besefte ik opeens het volgende: Waar ik nu ook over schrijf , aan een aantal mensen zal dat geheel voorbijgaan. Niet omdat ze geen interesse of tijd hebben.

Nee, deze Edese Post gaat rechtstreeks de papiercontainer in om de eenvoudige reden dat men nauwelijks kan lezen. Er blijkt nationaal nog een schrikbarend hoog aantal mensen te zijn die deze vaardigheid niet bezitten. In Ede is dat echt niet anders. Dat zijn niet alleen maar eerste generatie Turken of Marokkanen maar ook veel autochtone Medenaren. Iemand die deze materie na aan het hart ligt is Anneke Catsburg.

Zij is de drijvende kracht achter www.rondjetaal.nl en fervent pleitster voor meer aandacht voor deze zogenaamde laaggeletterdheid. Zij somt moeiteloos op hoe mensen in de dagelijkse praktijk dit verbloemen. “Wat staat hier… ik heb mijn leesbril niet bij mij!” is bijvoorbeeld een veel gehoorde smoes. Deze materie op de lokale maatschappelijke agenda te krijgen is dan ook een enorme drijfveer voor haar.

Een mooie uitdaging ook voor de politiek om er voor te zorgen dat er wat aan dit probleem gedaan gaat worden. Laten we daarom aandacht hebben voor het ‘stokpaardje’ van Anneke. Oh ja… die titel boven deze column is natuurlijk fout gespeld. Dat had u natuurlijk al lang gezien. Gelukkig valt het u op, simpelweg omdat u kunt lezen. Maar dat is helaas nog lang niet voor iedereen weggelegd. Er is op dat gebied nog veel werk aan de winkel!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten