Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 20 mei 2015

Referendum














Geef Edese Winkeliers toch vrijheid van opening! Eerst maar eens een ‘bekentenis’. Een bepaalde onderneming heeft in de loop der jaren aardig wat aan familie Winkel kunnen verkopen. Dat heeft niet direct te maken met prijs, aanbod, kwaliteit of service. Nee, de belangrijkste reden is dat deze vestiging open is op de avond. Na de werkdag en maaltijd is er meer gelegenheid om richting centrum te gaan dan anders. Van enige concurrentie is op dat moment dus geen sprake.
 
Op 10 juni ga ik gebruik maken van het referendum over invoering van de ‘koopzondag’ in onze gemeente. Ik ga aangeven dat dit voor mij helemaal niet hoeft. Daar heb ik geloofs- en sociale motieven voor. Dat eerste, daar koopt iemand die daar niets mee heeft (heel begrijpelijk overigens), niets voor. Wellicht dat sociale redenen iets aanspreken. Want van personeel wordt dan ook verwacht op zondag beschikbaar te zijn.
 
Het argument dat niemand gedwongen kan worden op zondag te werken veeg ik direct van tafel. Juridisch wellicht niet maar moreel absoluut wel. Ik spreek uit eigen ervaring. Verder wordt de concurrentiepositie van andere winkeliers die niet open willen/kunnen verder verzwakt. Dat blijkt al wel uit mijn tripjes in de doordeweekse avonduren naar de zaak die zegt niet gek te zijn.
 
Dat verschil zal dus bij zondagsopening alleen maar groter worden. Dat de kleine zaak niet ten onder gaat aan het zondagse vermaak is ook reden voor mij om tegen verruiming van de winkeltijden te stemmen. Oh ja… aan mijn openingszin moest nog worden toegevoegd: (behalve na 18.00 en op zondag). Dit natuurlijk om het eerlijk te houden/maken voor elke Edese winkelier. Tot op 10 juni mEDEnaren.
 

1 opmerking:

  1. zou je wel akkoord kunnen gaan met zondagsopening als de vrijdag of zaterdag een algemene rustdag wordt? Dat met zondagmiddag opening van een aantal uurtjes opeens het sociale leven van menigeen ontwricht gaat worden vind ik ver gezocht. Het moet onze maatschappij zijn en blijven, niet een maatschappij afgestemd op een geloofsrichting. Als Amesh besluit massaal naar Ede te komen gaan we dan ook met hun mee in hun wijze van leven? Natuurlijk mag je tegen stemmen om jouw redenen. Maar zelfs met jouw redenen zou ik me voor kunnen stellen dat je anderen gunt om op hun manier hun zondag in te richten. Die ruimte moeten we elkaar gunnen. Niet ontnemen.

    BeantwoordenVerwijderen