Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 19 mei 2015

Pake Gauke...






















Op facebook volg ik de community Garyp - âlde foto's. Tade Smedes publiceert daar regelmatig oude foto’s die te maken hebben met mijn geboortedorp. Veelal zijn het beelden gemaakt (ver) voordat ik geboren ben. Onlangs was daar opeens een wel heel bekend gezicht. Het bleek mijn moeder te zijn als jong meisje gefotografeerd.

Wat blijkt nu. Zij heeft uit haar eigen collectie foto’s beschikbaar gesteld die intussen op de genoemde site te zien zijn. Beide foto's hier waren daar dan ook onlangs te vinden. Het betreft onze pake (grootvader) Gauke Teijema. Geboren op 26 mei 1900 en overleden op 7 november 1957 op de stoep van de plaatselijke gereformeerde kerk tijdens de zondagse kerkgang. Geen van de 20 kleinkinderen heeft hem dan ook gekend.

Van wat ik weet was hij werkzaam als ‘wegwerker’ bij de gemeente. Paardenmest verwijderen van de openbare weg, putjes legen, reparaties uitvoeren aan het wegdek en in de winter de wegen sneeuwvrij maken mocht dat nodig zijn. Een oud (NTF/Rendac) collega van mij heeft wel eens iets over pake verteld. Deze collega ging dan, samen met andere kinderen, naar de plek buiten het dorp (yn’e heide) waar pake de kar met inhoud afkomstig uit de afvoerputjes leegde. Dit om daar ter plekke de eventueel nog aanwezige knikkers er uit te halen.

Verder verhaalde hij wel eens over de waakzaamheid van pake over de grote moestuin. Er werden gewassen geteeld voor de verkoop. De opbrengst werd gebruikt voor het kopen van brandstof in de winterperiode. Het gebeurde wel meerdere keren dat er een voetbal in de tuin belande. Daarbij sneuvelden dan kwetsbare plantjes. Kreeg pake de bal te pakken dan wist hij met een mes de verdere functionaliteit wel iets te reduceren volgens de overlevering.

Ik wil door dit stukje op mijn weblog verder nog Tade Smedes complimenteren met zijn lokaal cultuur-historisch werk. Hij geeft de geïnteresseerden bijna op dagelijkse basis een mooi inkijkje in het verleden van een dorpsgemeenschap waar velen deel van uitmaken of deel aan hebben gehad.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten