Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 12 april 2015

Stadsdichter












Mijn allereerste column voor De Edese Post ging over het stadsdichterschap. Arjan Keene was in april 2012 net verkozen. Intussen zit zijn ‘ambtstermijn’ er al weer op. In de tussenliggende tijd heeft hij vele gedichten mogen creëren ter gelegenheid van allerlei Edese gebeurtenissen. In deze krant zijn dan ook regelmatig pennenvruchten van hem gepubliceerd. Ik was er bij toen onze stadsdichter 50 jaar werd en tevens zijn dichtbundel ‘Het zal de leeftijd zijn’ werd gepresenteerd in grand café Marnix.

Wekelijks staart zijn tronie mij aan als ik op donderdag uit mijn werk kom. Aan het begin van de straat staat dan de bibliobus. Op de zijkant levensgrote foto’s van mensen die aangeven ‘Ik lees’. Op de achterkant van de boekentrailer laat dichter Keene mij dan steevast weten ‘Ik schrijf’. Maar dat is eigenlijk te kort door de bocht. Schrijven dat doen wel meer mensen. Ook ik probeer wekelijks iets ‘op papier’ te krijgen dat dan op maandagochtend naar de redactie van deze krant wordt gemaild.

Nee… Arjan Keene die dicht en dat gaat nog wel even verder dan zo’n columnpje. Binnenkort zullen we weten wie de nieuwe stadsdichter van Ede zal zijn. De ‘oude’ en ik zullen elkaar nog wel ontmoeten en in het voorbijgaan groeten ergens in het Veldhuizense. Ik sluit nu dan ook maar eens af met een kort ‘gediggie’ maar besef dat het stadsdichterschap voor mij niet is weggelegd (columns is toch meer mijn ding).

Binnenkort gaat Arjan Keene als orakelend lustwoordenaar heen. We zijn dan ook hem als stadsdichter lichter. Maar Edenaren wees gerust! Hij wordt opgevolgd door een nieuwe kunstzinnige zinnenstichter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten