Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 14 juli 2014

De Klas Van Mees Cees














Onlangs mocht ik een kijkje nemen in de klas van meester Cees. De beste man is verantwoordelijk voor 39 gewone en 5 plusgroep leerlingen en dat is geen geringe taak. Men is net begonnen met een heel moeilijk vak. Om de beurt mogen enkele leerlingen een spreekbeurt houden over de z.g. meerjarenvisie. Voor de één glashelder, voor de ander ronduit wazig wat er in het lesboek staat.

Evert foetert luid en laat voorin de klas z’n ongenoegen duidelijk blijken. Als hij terugkeert in z’n bankje en naast Hester plaats neemt laat zij hem iets lezen op haar tablet. Evert loopt rood aan en briest “Meester, Leon heeft iets naars op twitter gezet!” Leon zat vorig jaar ook in deze klas maar zit nu in de plusgroep.

“Leon liegt meester!” en Evert stormt naar voren om meester Cees een blik op de tablet te laten werpen. Intussen komt het slimste jongetje van de klas en fervent twitteraar Sina ook naar voren. Hij ziet een algemeen verbod al hangen en wil bemiddelen. Meester Cees legt de les stil en laat Evert en Leon naar zijn kamer komen.

“Jullie weten hoe ik over twitteren tijdens de les denk” spreekt hij hen streng toe. “Dit gedoe moet uit zijn. Leon bied je excuses aan voor je tweet. Voor straf ga jij op woensdagmiddag al het groen tussen de tegels van het schoolplein verwijderen. De gemeente betaalt de tuinman niet meer en daarom mag jij de leerlingenparticipatie als eerste gestalte geven. Ben ik zo transparant genoeg Leon?”

De meester frunnikt nog wat aan z’n snor en de broeierige les wordt vervolgd. Meester Cees valt qua salaris onder de ‘vanderknaapnorm’ maar met al die lastige leerlingen lijkt mij dat eigenlijk zwaar onderbetaald…



1 opmerking:

  1. Het in in toom houden van dat pedante kereltje Meijer zal Mees Cees nog wat creativiteit vragen. Ik kan mijn niet herinneren dat er de afgelopen dertig jaar zo'n arrogante plusklas leerling geweest is. Je zal op zo'n Maltezer leeuwtje (=keffertje) gestemd hebben, dan wil je toch je stem terug?

    BeantwoordenVerwijderen