Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 18 mei 2014

Ede Europa In











Gaat u op 22 mei naar de stembus? ‘Verkiezing van de leden van het Europese Parlement’ staat er dit keer op het menu. "Alweer" hoor ik u brommen? Inderdaad, democratisch stemrecht kan best vermoeiend zijn. Trouwens dat hele Europese ‘gedoe’ is voor velen een ver-van-mijn-bedshow. 

 Voor nationale of lokale zaken willen we nog wel onze stem laten horen. Dat Europa niet erg leeft blijkt doorgaans wel uit de geringe opkomst. Ik ga in ieder geval wel want ik ben niet zo voor een grote superstaat maar wel voor innige samenwerking en dat wil ik wel even kwijt. Maar hoe zit dat met u? Als u zegt niet te weten op wie te stemmen is het wellicht een idee om dan maar iemand uit Ede in te kleuren? 

Op deze manier kan er toch nog een Edes tintje aan het ‘Brusselse circus’ worden gegeven. Ik heb de kandidatenlijst er maar eens bijgepakt. Dit zijn de namen: Leon Meijer (CU/SGP), Jan Siebelink (Partij voor de Dieren) en Annelies Brons-Stuip en Peter Schuttevaar, beiden van de partij Aandacht en Eenvoud. Lara de Araujo Cerqueira de Brito (Groen Links) valt er buiten omdat ze in Wageningen woont maar zo’n mooie naam kan ik niet onvermeld laten. 

Even de statistieken analyseren… Vier personen uit de gemeente Ede van de 345 in het totaal op de verkiezingslijst. Dat is dus 1,2%. Van de ongeveer 17 miljoen Nederlanders komt dat overeen met 200.000 inwoners. We kunnen gerust stellen dat gemeente Ede oververtegenwoordigd is. Maar hoe het ook zij, ga in ieder geval stemmen en maak een weloverwogen keuze! Met ons ‘kleine’ Ede komt het wel vast goed in het ‘grote’ Europa als we zelf ook maar over onze eigen grenzen heen blijven kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten