Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 17 april 2014

Vogelaar





Op 9 april 2014, tevens mijn 49e verjaardag, overleed plotseling mijn vader op 72-jarige leeftijd. Geboren en getogen in Drachten, een plaats die eigenlijk wel veel overeenkomsten met ons Ede vertoont. Een uit de kluiten gewassen dorp met een enorme expansiedrang maar voor een echt stadsgevoel lijkt de lat nog onbereikbaar hoog te liggen. Bij hun huwelijk zijn mijn ouders in Garyp, het geboortedorp van mijn moeder gaan wonen en altijd gebleven.

Al sinds ik mij kan herinneren was mijn vader daar actief als nazorger bij de plaatselijke vogelwacht. Tegenwoordig een club van oudere mannen, die zich op oude Sovjetachtige manier, voor een bepaalde tijd maar weer eens een bestuursfunctie toedelen. Toegewijde natuurliefhebbers met een bijzondere aandacht voor het welzijn van (weide) vogels. Verder was mijn vader thuisfabrikant van vele honderden vogelhuisjes.

Vaak was hij dan ook in de vrije natuur rond mijn geboortedorp te vinden om iets voor de gevleugelden te betekenen. Een enkele keer hebben mijn ouders een recreatiewoning in de buurt van Ede gehuurd. Dit bracht hun o.a. naar het mooie Hoenderloo en Wekerom. Dit in eerste instantie om ons te bezoeken maar ook om de omgeving te aanschouwen. Voor mijn vader een speciale gelegenheid om de veluwse vogelstand te observeren.

Ondanks het grote gemis en verdriet werd 15 april toch een mooie dag. Tijdens de uitvaartdienst combineerde de predikant zondag 1 van de heidelbergse catechismus en het onbezorgde leven van vogels uit de bergrede tot een troostrijk geheel. In gemeente Ede zullen er veel mensen zijn die begrijpen wat dat specifiek betekent. De vogelaar is nu voor eeuwig thuis.

 

2 opmerkingen: