Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 7 april 2014

Blaze Bayley Concert














In 1994 werd hij in één klap wereldberoemd. Regelmatig stond hij te zingen voor tienduizenden mensen en dat wereldwijd. Na zo’n vijf  jaar en twee studio-albums was het over. Oudgediende Bruce Dickinson keerde terug bij Iron Maiden en Blaze Bayley ging nu op eigen kracht proberen zijn artiestenbestaan gestalte te geven. Dat vindt tegenwoordig plaats in obscure zaaltjes voor een handje vol liefhebbers van traditionele metal. Op vrijdag 4 april 2014 was Villa 29 in Barneveld zo’n gelegenheid waar de dhr. Bayley en z'n begeleidingband gingen spelen.

Een bonte mengeling van jong en oud was op komen dagen om alvorens de band Lord Volture als opwarmer te zien fungeren. Ik had nog nooit van deze band gehoord. Al na de eerste tonen was het duidelijk dat hier om een hecht en goed op elkaar ingespeeld vijftal betrof dat een prima potje power metal ten gehore gaf. Ik was zodanig onder de indruk dat ik als beloning hun debuut-CD maar heb aangeschaft. Bij thuiskomst nog wat op het internet gekeken en ontdekt dat dit album heel veel goede kritieken heeft ontvangen. Een goede aanwinst in mijn collectie.

Voor mij was de muziek van Blaze Bayley eigenlijk een geheel onbeschreven blad. Dat het hier een ex-zanger betreft van één van de grootste heavy metalbands ooit was voor mij ook de reden dat ik een kaartje had gekocht. Ik zie regelmatig concerten geprogrammeerd die ik ook wel zou willen bezoeken maar de toegangsprijs in combinatie met de reisafstand haalt er meestal een fikse streep doorheen. Maar nu waren beide criteria laagdrempelig en werd ik tevens door een mede-liefhebber van huis gehaald en weer thuis gebracht. (Bedankt RvD!).

De periode Bayley bij Maiden is eigenlijk aan mij voorbij gegaan en eerder werk met de band Wolfsbane en z'n latere solowerk was mij eigenlijk ook geheel onbekend. Al deze periodes uit zijn carrière kwamen aan bod en ik heb mij dan ook prima vermaakt met de degelijke hardrock/metal die ten gehore werd gebracht. Blaze Bayley heeft dan wel intussen zijn lange zwarte haardos verloren maar niet zijn muzikale vaardigheid. De gehele setlist deinden zijn gebalde vuisten met de maat mee en was de intense beleving aan zijn totale mimiek af te lezen.

Na het concert was Blaze Bayley druk in de weer met de verkoop van CD’s. Hij had al te kennen gegeven dat hij het helemaal moet doen zonder platendeal. Dat hij sterk afhankelijk is van de verkoop in eigen beheer. Terwijl hij verkoopt, signeert en zich laat fotograferen zijn de andere bandleden volop aan het afbreken en komen regelmatig langs met hun apparatuur. Dit is dus de andere kant van de medaille van ‘fame and fortune’. Hard werken dus voor een salaris dat wellicht lager ligt dan dat van de gemiddelde bezoeker. Het zal ongetwijfeld komen door de liefde voor de muziek…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten