Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 15 december 2013

Schrappen














Onlangs werd ik door een collega quasi verontwaardigd toegesproken. Of dat niet anders kon want het ging weer eens over de politiek. In een vlaag van ‘klantvriendelijkheid’ besloot ik dit thema dan maar voor een week te schrappen. Bij thuiskomst direct de lokale kranten erbij gepakt voor een geschikt onderwerp. Direct diende zich een hele aardige aan. We krijgen er n.l. een vierde kliko bij.

Ik zat al direct te denken aan Ede als de gemeente met de hoogste klikodichtheid. Over een container waarin de inhoud zich zelf voortbeweegt gezien de ophaalcyclus van één keer in de drie weken! Maar in de vrijdageditie maaide collega columnist Jolinda mij het gras al voor de voeten weg door de kliko ter sprake te brengen. Het tweede schrapgeval dus. Wat nu? Oh ja, wellicht is dit wat? Ik heb namelijk een nieuwtje!

Op 22 februari a.s. mag ik in het programma ‘Mijn Dozijn’ van Ede FM twaalf muzieknummers ten gehore laten brengen. In de voorwaarden staat echter wel dat het geen ruige hardrock en heavy metal mag zijn en dat de nummers zo’n drie minuten lang mogen zijn. Ja daag… dan blijft er niets over van de fantastische lijst aan songs die ik al jaren in mijn hoofd heb. Dat wordt dus een fikse schrapsessie.

De kunst van schrijven is schrappen hoor je wel eens. Met columns is dit zonder meer waar is mijn ervaring intussen. Ik heb meestal gauw een lap tekst ingetikt dat het maximum aantal tekens gemakkelijk voorbij schiet. Ik schrap dus wat af. Maar als noodgedwongen weglaten uiteindelijk leidt tot een onverwacht mooi eindresultaat dan doe ik het er voor… ook met mijn keuze op de 22e.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten