Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zaterdag 24 maart 2012

Toekomstvisie Ede 2025

Al op de basisschool had ik interesse in politiek. Terwijl mijn klasgenoten amper de naam van de minister-president kenden was ik al op de hoogte van alle partijen en bijhorende ideologie en de namen van de voormannen. Toch heb ik in mijn leven nog nooit een vergadering 'bijgewoond' waarin politiek bedreven wordt.

Tot afgelopen week. Live heb ik via de internetsite van Ede-TV de raadsvergadering (gedeeltelijk) gevolgd. Simultaan had ik ook de twitter-account open staan. Een heel nieuwe en aardige belevenis. Terwijl een spreker van partij A aan het woord is vliegen de tweets van leden van de fracties B en C al over het www. Woordvoerder van A gaat vervolgens zitten en bekijkt hoe er is gereargeerd. Vervolgens twittert deze er als tegenreactie ook weer vrolijk op los. Heel transparant allemaal.

Aan de orde was onder andere de beleidsvisie Ede 2025. Voor de komende 13 jaar is er concept opgesteld. Er is uitvoerig gesproken met verschillende personen en instanties op allerlei maatschappelijk gebied. De politieke partijen hebben inbreng gehad in de te volgen koers. De burgemeester was toch wel een beetje trots op het concept dat uiteindelijk na lang en breed beraad uit de bus is gekomen.

Vervolgens is deze in de raad besproken en na wat kleine schermutselingen over 'punten en komma's' in stemming gekomen. Het hele plan is dan ook eigenlijk één groot maatschappelijk en politiek compromis en bevat daardoor voornamelijk de hoofdlijnen die de komende jaren gevolgd zullen worden. In detail uitwerken is dan ook, gezien de brede inbreng, een onmogelijke opgave.

Maar gezien de manier van totstandkoming zou ik willen zeggen: Kun-je-het-nog-democratischer-krijgen? De motie over Ede 2025 werd dan ook door alle partijen aangenomen behalve door de fractie van D'66. Dat komt bij mij dan weer een beetje heel merkwaardig over. De democraten pleiten doorgaans voor helderheid, transparantie en brede maatschappelijke inbreng. Ze hadden bij wijze van spreken hun vingers wel moeten aflikken bij deze manier van werken.

Geen achterafkamertjespolitiek, geen geheime deals maar een breed gedragen akkoord over de te volgen koers. Wat wil je nog meer? Hanteerde niet juist D'66 in het verleden de slogan 'het redelijk alternatief'. Nu... de aangenomen motie Ede 2025 valt juist onder deze classificatie. Iedereen lijkt dat hier in Ede te begrijpen behalve dan de geestelijke nazaten van Van Mierlo.

Naar aanleiding van deze column reactie ontvangen uit de hoek van de Edese D'66. Zie hier de beweegredenen waarom er tegen het visieplan Ede 2025 is gestemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten