Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 14 maart 2012

Aangenaam Verpozen...

Zomaar een klein berichtje uit één van de Edese lokale kranten. Heel veel glijden er vaak ongelezen voorbij. Bij deze echter stopten mijn heen en weer bewegende pupillen abrupt. Anders gezegd: het trok mijn volle aandacht!

Een aantal (m)Edenaren hebben zich in een oranje hesje gehuld en zijn gewapend met een 'knijpbek' zwerfvuil te lijf gegaan. Hulde voor dit initiatief. Hierbij een virtuele pluim/duim van de redactie van de Winkelhaak. Hopelijk inspireert dit anderen ook zoiets te gaan doen of nog beter... nooit meer rotzooi op straat achter te laten! Maar ik denk nu wel heel erg utopisch en lanceer hier een levensgrote illusie ben ik bang.

Ik heb in het verleden ook al eens een soortgelijk voorstel bij de gemeente Ede gedeponeerd. In ruil voor een extra 'kliko' ben ik wel bereid regelmatig de woonomgeving van zwerfvuil te ontdoen. Wonend aan een doorgangspad waar vooral fietsende wijkgenoten gebruik van maken is het vaak raak. Al kauwend en drinkend worden de verpakkingen achteloos losgelaten of in de groenstrook gegooid.

Maar mijn verzoek is afgewezen. Men was wel bereid mij van wat plastic zakken te voorzien. Maar die mogen weer niet zo aan de weg worden gezet. De capaciteit van eigen afvalcontainer is met de cyclus van 14 dagen net niet toereikend om het extra afval hierbij te voegen. Dit plan om iets van burgerinitiatief te tonen is daardoor in de 'sudderstand' blijven staan.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat er gelukkig wel burgers zijn die wat aan de problemathiek van het zwerfafval willen doen! Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen de buurt de eigenaar van verpakkingen, niet bezorgd foldermateriaal en dozen. Want nog steeds geldt dat voorkomen beter is dan het te laten opruimen door een ander...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten