Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 13 januari 2012

Lea



Bij een 'klik en win' actie van de Edese Post heb ik onlangs eens een gokje gewaagd. Voor vrijdag 13 januari waren er twee toegangskaartjes te winnen voor een concert van de Nijmeegse singer/songwriter Lea in het plaatselijke Cultura. En met succes... ik was dus één van de gelukkige winnaars. Samen met collega Gerard en nog zo'n 50 aanwezigen waren we getuige van het optreden.

Lea Kliphuis, zoals ze volledig heet, had voor de begeleiding een akoustische en elektrische gitaar, ukelele en piano ter beschikking. In de aankondigingen en de verhalen rond de songs maakte ze een wat verlegen en schuchtere indruk. Maar na het inzetten van elk nummer en het aanhoren van haar stem was de metamorfose elke keer weer daar. De muziek sprak duidelijke taal. Ze boeide en bloeide, van begin tot einde.

Voor mij persoonlijk was het nummer North Country Home het hoogtepunt uit de setlist. Ze vertelde dat tijdens een bepaalde reis door United States het landschap haar sterk had doen denken aan dat van haar jeugd. Het stond aan de basis van een song waarin heimwee wordt beschreven naar de plaats waar ze tot haar twaalfde heeft doorgebracht.

Tijdens het nummer probeerde ik dan ook beelden er bij te visualiseren. Over de oude melkfabriek, het spoor, het aangelegen trein- en busstation, zalencentrum Popma en de verderop gelegen Schierstins. Ik ben er namelijk honderden keren langs gereden op weg naar de middelbare school te Dokkum.

Een ander nummer dat een heel goede indruk op mij heeft achtergelaten is Highway Patrolman. Dit nummer van Bruce Springsteen waren, naast één van Elvis Presley, de twee covers die Lea ten gehore bracht. Al met al een dik uur muziek waarbij ik mij geen seconde verveeld heb. (Dat is dan heel aardig voor iemand die zich doorgaans op het pad van de harde steen en het zware metaal beweegt).

Dit verslag is tevens geplaatst in de Edese Post van 20-01-2001, zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten