Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 19 september 2011

Bredevoort

Zegt de naam Bredevoort u iets? Het is te vinden aan de N318 tussen Aalten en Winterswijk. In de Achterhoek dus, dicht bij de grens met Duitsland. Afgelopen zaterdag reden we als gezin er langs en besloten een kort bezoekje te brengen. In het verleden hadden we al eens vluchtig kennis gemaakt met dit speciale plaatsje.

Het bijzondere aan dit voormalig vestingstadje is het zeer grote aantal galerieën, antiquariaten en winkeltjes met tweedehands boeken. Het wordt dan ook wel 'de boekenstad' genoemd. Te bedenken dat er maar zo'n 1500 mensen wonen. Op de foto is te zien hoe zelfs boeken doorlopend buiten worden aangeboden. Zelfbediening, 1 euro staat er bijvermeld.

Verder zijn er veel monumentale gebouwen in de stadskern te vinden. Voor de liefhebber van dit soort zaken een bezoekje meer dan de moeite waard. De cultuur is er als het ware overal proefbaar. Vanuit voegen en kieren, ja zelfs van onder putdeksels vandaan. Het is dan ook slechts een kwestie van goed en gericht snuiven. :-)

Op het dorpsplein waren enkele kraampjes waar ook een verscheidenheid aan soorten boeken te koop werden aangeboden. Door ons werd een ontbrekend deeltje van de Rozemarijntje-serie van W.G. van de Hulst gekocht. Verder behoorde tot de aanschaf één van de vele deeltjes die Kameleon-serie rijk is.

Bij een ouderwets bakkerswinkeltje nog een traktatie voor ons allemaal gekocht. Dit op een bankje bij het dorpsplein geconsumeerd. Ik droom eventjes weg en probeer mij een situatie te visualiseren waarin tijd en geld overvloedig is. Dat ik achter één van die historische geveltjes voornamelijk de tijd slijt met boeken, tijdschriften, internet, muziek, films en documentaires. Dat ik regelmatig rondjes hardloop om de nabijgelegen Slingeplas. Dat ik...

Al gauw ben ik weer terug in de werkelijkheid. Het was in ieder geval een leuk uitstapje. Voor zover deze (korte) aflevering van Ontdek Je Plekje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten