Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 12 januari 2010

Eerlijke Handel


Gisteravond ben ik naar een zogenaamde winterlezing geweest georganiseerd vanuit de GKV-Ede Zuid over het onderwerp Eerlijke Handel. Deze avond was de tweede uit een serie van vier met als thema 'Globalisering... en wij?'

Bij de vorige was de bekende weerman Reinier van den Berg uitgenodigd om te komen spreken over de klimaatsverandering en de gevolgen hiervan. Speciale spreker voor deze avond was Jan Huijgen aangekondigd als boer en filosoof.

Als ondernemer runt hij de Eemlandhoeve te Bunschoten. In plaats van de traditionele manier van schaalvergroting heeft hij in verleden gekozen voor een andere manier van landbouw bedrijven. En hierover kwam hij vertellen met veel passie en humor.

Hij gaf aan dat globaal gezien 20% van de mensen op onze aardbol (lees het rijke westen) 80% van de grondstoffen consumeren! Verder gaat er van de prijs van veel produkten in de winkel er maar 20% naar degene die het verbouwt/produceert. De resterende hoeveelheid gaat vooral op aan verpakking, vervoer en de (tussen)handel

Kernpunt van Huijgen’s betoog is eigenlijk dat het fout zit met de prijsopbouw van veel produkten zoals bijvoorbeeld die in de supermarkt. Door schaalvergroting en fusies kunnen supermarktketens de markt domineren. Door middel van wurgcontracten betaalt de zwakste schakel in het geheel letterlijk de prijs hiervoor.

Voor een boer of producent van een product is het dan ook vaak slikken of stikken. Terwijl de winstmarge vrijwel in zijn geheel gaat naar aandeelhouders van de handelsondernemingen. Om dit te doorbreken, dichtbij en ook veraf, is er een nieuwe manier van denken en handelen nodig.

Huijgen trok de parallel met geloven. De verbinding tussen de dogmatiek (kennis) en de ethiek (handelen) is de spiritualiteit. De schakel voor het veranderen van ons consumptiegedrag is dan ook passie. We hebben kennis over produkten en hoe ze tot stand komen. Door middel van verbazing of woede over bepaalde praktijken kunnen we tot een veranderd handelen komen.

Dit hoeft niet direct rigoreus maar kan ook klein beginnen door van bepaalde produkten de fair trade variant aan te schaffen. In ieder geval moet er transparantie komen hoe de prijs van een product is opgebouwd betoogde Huijgen. Op die manier kan iedereen weloverwogen keuzes maken.

Het was voor mij een inspirerend verhaal dat voldoende stof geeft tot verder na- en doordenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten