Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zaterdag 2 april 2016

Referendom?

















6 april naar de stembus. Maar wat moet je nu met dit referendum? Van de regering hoeft het niet, de politiek kan zelf wel over het associatieverdrag beslissen zoals ze al doen over alle agendapunten. Het is nu omdat de referendumwet bepaalt dat we naar de stembus kunnen als er genoeg handtekeningen hiervoor worden verzameld. Het is intussen ook helemaal duidelijk dat de initiatiefnemers van het referendum de Oekraïne he-le-maal niets kan schelen.

Het is deze lui er om te doen dat Nederland uit de EU stapt. Ook is duidelijk geworden dat Geenstijl er is ingestapt met commerciële motieven. Verder zal de opkomst laag zijn en de regering kan de uitslag ook nog eens naast zich neer kan leggen. Primair gaat het over een handelsverdrag maar er spelen heel veel andere zaken mee. Je ziet dan ook de bomen door het bos niet meer. Dus alles nu als referendom kwalificeren en lekker thuis blijven? 

Ik weet in ieder geval dat ik 6 april ga! Niet omdat het me allemaal duidelijk is. Ik voel mij zowel door argumenten van de voor- en tegenstanders aangesproken. Niet omdat ik er van overtuigt ben dat dit referendum uiteindelijk zinvol en effectief zal zijn. Niet omdat ik het idee heb dat mijn stem echt invloed heeft op verbetering van het welzijn van de gemiddelde Oekraïner en de corruptie aldaar vermindert. Nee, ik ga in ieder geval omdat het gewoon kan!

Dat ik een rechtstaat leef waar ik mijn persoonlijke stem mag laten horen. Het is geen ideale samenleving maar wel eentje waar ik van persoonlijke vrijheid dagelijks mag genieten. Dat kunnen lang niet alle Oekraïners. Dat is ook de reden dat we overstelpt worden met mensen op de vlucht. Op zoek naar een vrijheid zoals die van ons. Ik ga dus wel al was het alleen maar om dit persoonlijke statement af te geven. Verder als bijkomend voordeel ben ik er intussen ook uit wat ik ga invullen…




Geen opmerkingen:

Een reactie posten