Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 20 januari 2016

Draagvlak


‘De burger wil het niet’. Ik hoor en lees dit regelmatig. Het gaat dan over de komst en huisvesting van asielzoekers in de gemeente Ede. In de Edese gemeenteraad hebben 37 van de 39 raadsleden aangegeven vluchtelingen te willen opnemen! De twee raadsleden van Burgerbelangen zijn principieel tegen. Zij hanteren de absolute nullijn dus. Dezelfde partij diende onlangs een voorstel in om een referendum te houden onder de mensen in gemeente Ede. Peilen hoe het er voor staat want Burgerbelangen heeft het idee dat de gedachte geen asielzoekers op te nemen heel erg breed onder de lokale Edese bevolking leeft…

Geen van de andere partijen steunden trouwens dit voorstel. Maar goed, als je denkt dat wellicht meer dan 50% van de mensen in gemeente Ede werkelijk tegen opname van asielzoekers zouden kunnen zijn dan moet een politieke aardverschuiving wel aanstaande zijn. Veel van de huidige partijen die nu allemaal voor zijn zullen dan wel electoraal worden afgestraft. Als Burgerbelangen een beetje tactisch de verkiezing van 2018 met hun stokpaardje ingaat dan moet dat toch wel zo’n zeteltje of 19/20 gaan opleveren. Wel goed voor vier wethoudersposten. Als dat draagvlak er dus werkelijk zou zijn dan krijgt Burgerbelangen het de komende twee jaar nog druk bedenk ik net.

Het werven en screenen van geschikte raadsleden is immers een tijdrovende bezigheid. Want laten we eerlijk zijn… onder de ‘achterban’ zitten ook wel lieden die ik liever niet de raadszaal zie verschijnen. Zoals die meneer de onlangs tijdens een Edese raadsvergadering vanaf de tribune zaken riep als: “Ik zit al een half uur naar dat gezwets te luisteren. We willen die zooi niet. Opgedonderd met die kutzooi.” We willen toch niet dat soort lui met het Fortuyneze en het Wilderiaans gedachtegoed aan de haal laten gaan toch? Burgerbelangen claimt altijd duidelijke taal te spreken maar het kan blijkbaar ook te overduidelijk.

Zou ik mij wellicht als kandidaat wethouder kunnen opwerpen? Verdient wel aardig en dan heb je in ieder geval een min of meer vast arbeidscontract voor tenminste vier jaar. Daar kunnen tegenwoordig de mensen die een baan vinden alleen maar van dromen. Maar ik weet nu al, het zal zeker niet erg lang duren. Ik ken mijzelf maar al te goed. ‘Het dan door de partij opgelegde rechts lullen en toch vanuit het hart links de zaken invullen’ zal mij ongetwijfeld een royement gaan opleveren. Nee, laat mij dan toch maar stukjes blijven schrijven. De burger wil het niet... Nou, een bepaald deel wil het niet. In een democratisch proces heb je wel een meerderheid nodig. Zoals die hele krappe bij de koopzondag. Maar in dit draagvlak geloof ik niet. De Burgerbelangen zijn in dit geval slechts de belangen van een gedeelte van de burgers in Ede...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten