Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 10 september 2015

Slaapzak


















‘Lever je slaapzak in om de vluchtelingen op het Griekse eiland Lesbos te helpen’. Een berichtje van gemeente Ede onlangs op twitter. Een mEdenaar reageerde vervolgens hierop met ‘Vluchtelingen die treintickets kunnen betalen kunnen ook slaapzakken betalen. ik heb er nog twee TE KOOP’. Bij zoiets zinkt de moed je dan ook direct in de schoenen.

Het deed mij tevens terugdenken aan een voorval uit mijn jeugd. Toen in een naburig dorp op een camping Vietnamese bootvluchtelingen aankwamen klonk er gemor. “Ze hebben wel allemaal gouden sieraden om!” Dit soort populistische retoriek bestond toen blijkbaar ook al. Alsof elke vluchteling per definitie geen geld of bezittingen kan hebben.

Mensen overal op de wereld slaan op de vlucht als hun leefbaarheid en veiligheid ernstig in het gedrang komt. En dat heeft niets te maken met hun financiële status. Mensen met geld hebben nu eenmaal wel meer mogelijkheden om een uitweg te vinden. Dit mag toch ons niet verhinderen de helpende hand te bieden?

Gelukkig zijn er ook heel andere geluiden te horen binnen onze gemeente. Binnen de politiek is er al de roep van enkele partijen om te kijken hoe gemeente Ede onderdak kan verlenen aan vluchtelingen. Een flink aantal Edese kerken heeft in een gezamenlijke brief laten weten hulp te bieden als het zover is. Kijk dat soort initiatieven geven de burger moed!

De reactie van onze mEdenaar is dan ook om je voor kapot te schamen. Daarvoor heb ik in ieder geval ook nog wel een slaapzak liggen. Deze kan hij dan ook helemaal over z’n hoofd trekken om de schaamte te bedekken. Het goede nieuws hierbij is dat ik deze dan ook helemaal GRATIS hiervoor beschikbaar zal stellen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten