Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

woensdag 19 februari 2014

Kieskompas

Het kieskompas voor gemeente Ede, in verband met de komende gemeenteraadsverkiezing van 19 maart aanstaande, staat sinds kort on-line op het internet. Ik ben er eens rustig voor gaan zitten en heb alle vragen weloverwogen van een antwoord voorzien. Nergens heb ik een neutrale keuze gemaakt. Wel vind ik het verschil tussen ‘mee (on)eens’ of ‘helemaal mee (on)eens’ wel moeilijk te duiden. De kwestie hierbij is dan ook of de vraag werkelijk principieel beantwoord moet worden of is er wel wat op in te leveren (b.v. bij de college-onderhandelingen).

Goed, ik heb ze allemaal ingevuld en aan het einde was daar een iets verrassende uitslag. De meeste vragen lagen wel in de lijn der verwachting omdat het zaken betreft die in de gemeente Ede spelen of aan de orde zijn geweest. Denk aan opening op zondag van winkels en maatschappelijke instellingen of de problematiek rond coffeeshops. Opmerkelijk vond ik de vraag of er geld moet worden besteed aan de renovatie van het openluchttheater. Daarbij ging toch automatisch weer mijn gedachte uit naar het plan om ook een ontmoetingsruimte te realiseren wat zo’n 8 ton moet gaan kosten.

Dat plan is (voorlopig?) van de baan. Renovatie prima, maar die 'skybox' weer niet. Er hadden wel wat meer vragen mogen zijn over het gebruiken van overheidsgeld waarbij risico is en of het ook echt voldoende rendement oplevert en het terug wordt betaald. Denk hier bij aan leningen aan particulieren (starterslening) of zakelijk (Cinemec). Of geld gebruikt voor grondaankoop (speculatie). Verder natuurlijk ook euro's voor onderzoeksbureaus waarbij er bij voorbaat al twijfel is over het nut (Walas). Ook op het gebied van duurzaamheid had wel wat meer kunnen worden gevraagd.

Met mijn standpunten zit ik uiteindelijk precies op de lijn tussen tussen conservatief en progressief in. Betekent dat dan dat ik een politieke grijze muis ben of dat ik juist niet in een bepaald ideologisch hokje ben te vangen? Op de lijn links/rechts zit ik dan wel een stuk aan de linkerkant. Wat blijkt nu… in de gemeente Ede is er geen enkele politieke partij in de buurt te bekennen waar het kieskompas mij heeft geplaatst naar aanleiding van mijn antwoorden. Een collega noemde dit een gat in de Edese politieke markt en suggereerde om dan zelf maar een partij te beginnen.

Deze leegte zal naar mijn inziens wel eens opgevuld kunnen gaan worden door de SP in oprichting in gemeente Ede en die de komende verkiezing er nog niet bij zal zijn. Met de liniaal erbij kwamen de CU en het lokale Burger Belangen als de twee partijen uit de bus die het dichtst bij mijn antwoorden liggen. De positie van die laatste is wel opmerkelijk want die partij noemt zich 'rechts progressief'. Maar hun positie bij deze stemwijzer ligt eigenlijk op het snijvlak links/rechts en conservatief/progressief dus in het midden van het hele politieke Edese spectrum.

Natuurlijk is zo'n kieskompas een aardig hulpje voor mensen die absoluut geen idee hebben op welke partij ze moeten stemmen maar toch de gang naar de stembus willen maken. Het is dan ook niet meer dan dat. Voor mij persoonlijk beïnvloed dit politiek kompas mijn keuze in het geheel niet. Die stond eigenlijk al ver van te voren vast...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten