Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

maandag 31 oktober 2011

Mauro Versus Douglas

Ze is onlangs van het politiek toneel verdwenen. De ijzeren dame Rita Verdonk. Nu schommelde mijn sympathie voor haar beweging en bijbehorende denkbeelden doorgaans rond het nulpunt. Toch heb ik net heel denkbeelding een plusje achter haar naam gezet in mijn al even denkbeelding schriftje met politieke beschouwingen.

Pardon, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik van één van de vele minnetjes achter haar naam een plus heb gemaakt. Vanwaar deze 'postume' pluim? In het midden van het vorige decennium hield ze namelijk voet bij stuk in de zaak rond de naturalisatie van Feyenoord voetballer Salomon Kalou.

Hoe het toenmalig Nederlands elftal ook smeekte om een technisch begaafde voetballer als hij, haar antwoord bleef 'nee'. Deze standvastigheid leverde toenmalig minister Verdonk buiten kritiek ook waardering op. Geen pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers, dus ook niet voor getalenteerde voetballers die een verrijking voor het Nederlands elftal zouden zijn.

Het is nu 2011 en Mauro Manuel moet terug naar geboorteland Angola. De beste jongen heeft natuurlijk vrijwel niets meer met het land van herkomst. Opgegroeid in een Nederlands pleeggezin is zijn denk - en gevoelsleven nauw verwant met die van miljoenen medelanders. De zachte 'g' die doorklinkt als hij spreekt geeft de tragiek aan van het politieke steekspel rond zijn persoon.

Nu lees ik (hier) dat verdediger Douglas van FC Twente binnenkort de Nederlandse nationaliteit krijgt. Hij zal zondermeer een meerwaarde zijn voor het elftal van bondscoach Bert van Marwijk en co. Vier Douglassen achterin op rij en er komt waarschijnlijk geen bal meer door. Wij worden met twee vingers in de neus Europees- en later wereldkampioen. Maar het staat zo haaks op de uitzetting van Mauro.

Want laten we eerlijk zijn. De reden dat Douglas hier in Nederland verkeert is om het vullen van zijn eigen portemonee. Als er straks een grote Europese club met de geldbuidel rammelt is hij ook zo uit Enschede vertrokken (en geef hem eens ongelijk). Hoe goed hij ook is of wellicht nog kan worden, laat hem toch gewoon Braziliaan blijven. Selecteer gewoon de beste voetballers die NL in hun paspoort hebben staan en vergeet toch dit soort constructies!

Douglas red het wel. Die kan na z'n voetbalcarriére een onbekommerd bestaan gaan leiden. Dat kan niet van Mauro na terugkeer in Angola worden gezegd. Als die net zo goed kon voetballen lag de zaak wellicht niet zo moeilijk. Mag hij waarschijnlijk van de meerderheid aan regeerders plus gedogers blijven. Je zult het nog beleven ook. Schiet hij de winnende er in... tijdens de finale Nederland-Duitsland.

Nu zal wellicht de zaak Kalou anders in elkaar steken dan die rond Douglas. Toch ben ik benieuwd of er nog kamervragen over deze kwestie gesteld gaan worden? In de gehele gang van zaken rond Mauro ben ik niet zo trots op ons Nederland eerlijk gezegd. Daar zal in huize Verdonk heel anders over worden gedacht. Toch heeft zij nu mijn virtueel plusje te pakken en dat had ik een poosje geleden niet van mijzelf durven denken.

Deze column is tevens (in bewerkte vorm) gepubliceerd in het Nederlands Dagblad van 02-11-2011.

1 opmerking:

  1. Een compliment voor bovenstaand bericht. Ik hoop dat hier veel positieve reacties op komen. Ik snap echt niet wat voor meerwaarde Douglas heeft voor Nederland. Voetballers genoeg zou ik denken. Voor Mauro is het wel wat anders. Zijn toekomst zie er niet zo rooskleurig uit. Terug naar Angola, wat heeft hij daar te zoeken. Geen toekomst perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen