Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

donderdag 24 maart 2011

In De Bonen

De tijd dat ik mijn VAPRO B haalde ligt al weer lang achter mij.

Op basis van deze gedegen opleiding heb ik al enkele malen probleemloos van werk kunnen veranderen toen dat nodig was.

Het is een goede stap geweest om deze beroepsopleiding te volgen, want met het instituut VAPRO kun je gewoonweg jezelf in de etalage zetten

Bij mijn huidige werkgever doen twee collega’s de A opleiding. Als de situatie het toelaat mogen ze onder werktijd zich met hun studie bezighouden. Vandaar dat hun lesmateriaal op de afdeling ligt en ik het wel eens aan kijkje onderwerp. “Oh ja, dat weet ik ook nog.” of “Nee, dat heb ik toen niet gehad” mompel ik dan al bladerend door lesstof.

Onlangs las er een les over monstername op tafel. Ik volgde de pagina’s. Op een gegeven moment viel mijn oog op een foto. Ik herkende één van de twee afgebeelde personen. Ik herkende de afdeling waar het kiekje was geschoten. Daar op die plek heb ik in het verleden veel tijd doorgebracht. Ik was weer heel even terug bij mijn eerste werkgever.

Tot nu toe nog niets aan de hand. Maar toen las ik het onderschrift. “De operator bespreekt de structuur van een cacaomonster met een laborant”.

VAPRO… wat maak je me nou? Zijn jullie nu helemaal in de (cacao) bonen? Dit is toch wel een flater van het ergste soort! Op dat moment kelderde voor mij ‘het aandeel VAPRO’ naar een ongekende diepte. Ik ga mijn diploma verplaatsen van de woonkamer naar een doos op zolder. Een gedachte die nu spontaan bij mij opkwam.

Wat is namelijk het geval? Het materiaal dat de twee heren staan te bekijken bestond echt niet uit gemalen cacaobonen. Enkele uren geleden was het nog een paardekop, kippepoot of de inhoud van een varkensdarm. Kortom, het resultaat van dierlijke recycling. Daar is echt geen associatie met een dampende mok chocolademelk mogelijk lijkt mij.

Ik ben intussen alweer bekomen van de schrik. Ik hoop dat ik in de toekomst niet nog een keer tegen zo'n educatieve dwaling in de studieboeken aanloop. Ik heb nu in ieder geval mijn innerlijke rust weer terug. Ik schakel ‘s avonds graag weer het spotje aan dat mijn ingelijste diploma zo sfeervol verlicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten