Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

vrijdag 2 februari 2018

Herr Wolf
















Het was ergens in de jaren vlak voor de eeuwwisseling. We hadden op een heuveltop een vakantiewoning gehuurd in het plaatsje Laudenbach in voormalig Oost-Duitsland. De eigenaar herr Wolf was een bejaarde man die het grootste deel van z’n leven onder het communisme had geleefd. Op een gegeven moment kwam hij in z’n trabantje vanuit het dorp ons een bezoekje brengen. Al pratende schuifelde hij langzaam op richting het vuilnisvat. Hij tilde opeens het deksel op en inspecteerde de inhoud om vervolgens hevig met z’n ogen te gaan rollen en ons toe te blaffen: “DAS IST FALSCH !!!”
 
Wat bleek… ze waren daar toen namelijk al vrij ver in het scheiden en recyclen van afval. Wij waren toen nog gewend alles in één grote container te pleuren. Herr Wolf had waarschijnlijk een heel leven van alles en iedereen controleren achter de rug. Of dit was als ‘ehemalige stasi mitarbeiter’ weet ik niet maar ik kan mij zo voorstellen dat hij deze routine nog steeds dwangmatig uitvoerde. Op de laatste dag kwam hij afscheid van ons nemen en liet het niet na om nogmaals het deksel op te lichten en te kijken of we intussen ons leven gebeterd hadden…
 
Dit voorval schoot mij onlangs te binnen toen ik las dat in Ede het scheiden van afval nog niet geheel op rolletjes loopt. Dat het (P)lastic (M)etalen (D)rankenkartons-afval nog te veel stoffen bevat die daarin echt niet thuishoren. Soms komt dit door onwetendheid… bijvoorbeeld chipszakken. Maar vaak is er ook bewust restafval bijgedaan omdat je daar nu juist voor moet betalen. En nu blijken er speciale inspecteurs in Ede te zijn die dit controleren! Laat maar zeggen: Big brother is watching you~versie 2018. George Orwell had er ongetwijfeld wel raad mee geweten…
 
Kijk, dit hadden de gemeentelijke beleidsmakers natuurlijk van verre aan zien kunnen komen! Dat als je alleen betaalt voor de hoeveelheid restafval er altijd inwoners zijn die dit bewust in de verkeerde eigen kliko doen.  Of bewust in de kliko van een ander of nog erger… ergens dumpen zonder dat er maar in kliko in de buurt is. Leer mij de mens kennen. Nee, het is droevig dat het zover heeft moeten komen. Hé, zie ik daar buurman Wim een deksel van een container die aan de weg staat optillen? Hij zal toch niet geheim agent zijn van die Edese Wolf Brigade? Nee toch... of wel?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten