Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

dinsdag 5 september 2017

Cees












Dat is een knaap’ en ‘dubbel vel voor de kop’. Twee uitdukkingen die ik van huisuit ken. Die eerste door mijn moeder die zo wel eens sprak over een persoon die veel in zijn/haar mars heeft. De tweede door mijn vader die zo mensen typeerde met een olifantshuid. Onlangs was z’n laatste werkdag aangebroken. Ik heb hem nog nooit persoonlijk gesproken. Onze enige fysieke interactie tot nu toe was tijdens de dodenherdenking bij het Mausoleum. Hij liep voorbij tijdens het defilé. Ik stond op het gras naast het pad geboeid toe te kijken. “Ben jij dat Jolmer?” vroeg hij in het voorbijgaan. Ik kon niet anders dan een volledige bekentenis afleggen...
 
Mensen die stoppen met betaald werken krijgen vaak de vraag wat ze als eerste gaan doen nu hun pensioen is aangebroken. Onze man hoefde er niet lang over na te denken. Direct stoppen met facebook en twitter had hij al laten weten. Op dat laatste medium kwamen onze wegen samen. Ik was één van de weinige personen die door hem werden gevolgd. Hij reageerde eigenlijk nooit op mijn columns. Maar dat hij ze wel degelijk kon waarderen werd wel duidelijk toen ik melding maakte dat ik ging stoppen als columnist van de Edese Post. Hij twitterde dan ook als eerste dat hij dit betreurde…
 
De afgelopen jaren heeft hij in zijn functie veel moeten incasseren. Misschien wel meer dan een mens kan hebben. Tijdens de rumoerige periode in de wijk Veldhuizen en met de aangekondigde komst van asielzoekers naar Ede lag hij bijzonder zwaar onder vuur. Buitenproportioneel waren de bewoordingen aan zijn adres. Zelfs doodsbedreiging viel hem ten deel. Van dichtbij maar ook veraf bleek de sociale media voor een bepaald slag volk als een rioolputje te fungeren. Vaak anoniem en verstoken van enige nuance. Van die lui die vrije meningsuiting dan ook steevast verwarren met ordinair schelden en beledigen…
 
Als burgemeester heeft hij wat mij betreft goed gefunctioneerd. Ik heb vooral genoten van z’n humor tijdens de raadsvergaderingen waar hij voorzitter was. Wat mij betreft was hij als burgervader dan ook een ‘knaap met dubbel vel voor de kop’. In hoeverre al die aantijgingen hem echt hebben geraakt weet ik niet. Ik heb begrepen dat hij tijdens zijn pensioen ook wil gaan schrijven. Wellicht gaan zijn memoires ons te zijner tijd meer vertellen? Dat hij nu stopt met sociale media na al die karrevrachten vol bagger begrijp ik dan ook wel. Alleen jammer dat hij nu wel verstoken blijft van mijn schrijfseltjes…

(Foto Edese Post)
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten