Interactie kan door het sturen van e-mail naar: jolmerwinkel@gmail.com of mij te gaan volgen op Twitter of vrienden te worden op Facebook.

zondag 18 december 2016

The Passion Naar Ede











Mensen die van kinds af aan met de bijbel zijn opgevoed zullen dit vast wel herkennen. Dat bepaalde verhalen in je fantasie als kind ergens in de naaste omgeving hebben plaatsgevonden. Zo kan ik in mijn geboortedorp probleemloos aanwijzen waar b.v. de wijngaard van Nabot lag of de plek waar krijgsoverste Naäman zich zeven keer zich in de Jordaan onderdompelde om van zijn melaatsheid te genezen.

Daar moest ik aan denken toen ik onlangs las dat er stemmen in Ede opgaan om ‘The Passion’ hier naar toe te halen. Het lijdensverhaal van Jezus als theater- en muziekspektakel. Nu ben ik geen geboren en getogen Edenaar maar had direct de juiste locaties voor ogen. De Oude Kerk is het centrum van de religieuze macht en daar zetelt hogepriester Kajafas. Om voor Pontius Pilatus geleid te worden kan worden volstaan door langs stadscafé Oscar naar het Doelenplein te gaan.

Naast de ingang van 'de wok' zie ik de Romeinse bestuurder al tussen de daar aanwezig pilaren staan. Golgotha ligt natuurlijk boven op onze eigen Paasberg (toepasselijker kan het bijna niet!). De Paasbergerweg er naar toe is dan eigenlijk de Via Dolorosa. Ter hoogte van de trapakkers wordt Simon van Cyrene van dit veld geplukt om het kruis verder te dragen. U merkt dat ik de invulling al zo’n beetje rond heb. Ede zal uiterst geschikt zijn voor zo’n mediaspektakel.

Toch is mijn enthousiasme gering. Het is u wellicht niet ontgaan… het gaat financieel goed met onze gemeente. Er zijn enkele miljoenen euro’s over die teruggegeven worden aan de burger. Nu buitelen de lokale politieke partijen over elkaar heen met ideeën over de besteding hiervan. In het kader hiervan wordt ook ‘The Passion’ genoemd lijkt mij. Maar het project mEdemaken, de grote bezuinigingsronde waarin burgers mochten meebeslissen waar gekort moest worden, is nog maar net afgelopen.

Daar heeft de kunst en cultuursector ook averij opgelopen. Nu kost zo’n grootschalig mediaproject de gemeente natuurlijk het één en ander. Kun je dat maken vraag ik mij af? Wel geld steken in zo'n eenmalig gebeuren op kunst/cultuurgebied maar aan de andere kant korten op lange termijnzaken voor alle Edese inwoners in deze sector? Het geld dat de gemeente in ‘The Passion’ moet steken voelt dan ook een beetje aan als de zilverlingen die Judas ontving voor zijn verraad…


2 opmerkingen:

  1. Jolmer, wat je in deze kwestie ook zegt of bedenkt of verwijst... inhoudelijk houd ik daarbij een dubbel gevoel over. In het verkeer geldt: bij twijfel niet inhalen. Bij een dubbel gevoel weet ik het ff niet. Ook niet of een discussie over het onderhavige onderwerp zinnig is. Intussen houd ik ff de adem in en laat een mening graag over aan mijn buurman... en ga graag over naar de orde van de dag, want als mijn buurman plezier beleeft aan een Passion in Ede, zal ik het hem zeker gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De heftigheid waarop we neo-nazi's veroordelen als zij een stukje Nederlandse historie op de Goudsberg kapen, zo gemakzuchtig zijn we, als seculieren het paasverhaal van Christus kapen. De wil te evangeliseren zit een aantal Edese bestuurders (CDA,CU)kennelijk in het bloed... Maar hoe hypocriet kun je zijn?!

      Verwijderen